My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 28 February 2018

    Jangan Rosakkan Nama BN Hanya Kerana Satu Kerusi




    Rasanya, di kebanyakan kerusi Parlimen di seluruh Malaysia hari ini bakal menyaksikan persaingan antara mereka yang merasakan diri mereka layak diangkat sebagai calon bagi sesebuah Parlimen. Masing-masing sudah memulakan gerak kerja bagi memikat hati pengundi dan sekaligus mencerahkan peluang mereka untuk menjadi calon bagi Barisan Nasional.

    Menariknya, keadaan ini menyaksikan wujud pergeseran yang samada sengaja atau tidak sengaja dicetuskan oleh para pesaing sehingga mengakibatkan nama baik Barisan Nasional menjadi sedikit buruk. Malah, dakwaan sesebuah kerusi itu adalah kerusi tradisi juga begitu kerap kedengaran terutamanya di Parlimen P078, Cameron Highlands.

    Umum mengetahui, wujud persaingan antara MIC yang dikatakan mahu mengekalkan tradisi mereka bertanding di kerusi ini dengan Presiden MyPPP, tan Sri M Kayveas. Persaingan ini jika dilakukan dengan cara yang sihat, mungkin akan menampakkan kesungguhan parti-parti berkenaan untuk mewakili suara penduduk Parlimen Cameron Highlands di Parlimen kelak.

    Namun, apa yang berlaku memang mengundang kerut di dahi sesiapa pun yang mengikuti rapat perkembangan politik di Cameron Highlands. Manakan tidak, persaingan memenangi hati pengundi Cameron Highlands ini disulami dengan beberapa insiden yang dicetuskan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

    Secara amnya, jika ditanya kepada penduduk Parlimen ini, siapakah yang mereka kenali dan mahukan, sudah tentu nama Tan Sri M Kayveas meniti di mulut mereka terutamanya sekali penduduk Orang Asal yang majoritinya tinggal di DUN Jelai selain daripada DUN Tanah Rata.

    Manakan tidak, boleh dikatakan ramai pengundi di sini cukup kecewa dengan MIC yang menguasai Cameron Highlands sejak beberapa penggal yang lalu. Rata-rata mereka menyatakan, MIC gagal membawa suara dan menyelesaikan masalah mereka walaupun mereka datangnya dari komponen utama Barisan Nasional.

    Berlainan pula dengan cara dan gerak kerja Tan Sri M Kayveas. Walaupun beliau bukanlah ADUN ataupun Ahli Parlimen bagi kerusi ini, namun beliau sentiasa mudah didekati dan akan bersedia pada bila-bila masa untuk mendengar dan berusaha untuk menyelesaikan masalah penduduk setempat.

    Sehinggakan, ada yang keliru samada beliau ataupun orang lain yang menjadi Ahli Parlimen bagi kerusi ini. Menurut penduduk, mujurlah beliau sentiasa berkhidmat dan senang didekati oleh rakyat. Jika tidak, mungkin sudah ramai penduduk dan pengundi bagi kerusi ini menolak kehadiran Barisan Nasional kerana sudah serik dengan sikap sambil lewa wakil rakyat sebelum ini.

    Kita sebenarnya tidak mahu kehilangan mana-mana kerusi Parlimen yang telah kita menangi sejak sekian lama. Namun, jika sikap suka merosakkan orang lain demi mahu mengangkat diri sendiri kekal sehingga mampu mengubah pandangan masyarakat terhadap kerajaan, ini di namakan usaha merosakkan imej Barisan Nasional dan merencatkan peluang kemenangan BN dan calonnya.

    Tidak salah untuk berpolitik mahupun melobi. Namun gunakan peluang yang ada sebaiknya dengan melobi cara yang lebih berhemah dan bukannya merosakkan imej calon lain termasuk menyebarkan dakyah palsu. Musuh BN adalah DAP dan Pakatan Harapan, bukannya calon yang boleh membawa kemenangan kepada BN itu sendiri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jangan Rosakkan Nama BN Hanya Kerana Satu Kerusi Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top