My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 28 February 2018

    MAB Belum Ada Kata Putus



    Malaysia Airlines Bhd (MAB) akan membuat keputusan mengenai rancangan menyenaraikan semula syarikat penerbangan nasional itu di pasaran saham selepas suku kedua tahun ini. 

    Ketua Pegawai Eksekutifnya Izham Ismail berkata, pihaknya akan melihat kembali sama ada MAB boleh bersedia untuk disenaraikan semula atau tidak selepas ia dikeluarkan daripada syarikat senaraian awam sebelum ini.

    “Kami tidak mahu melakukan tawaran awam permulaan (IPO) sekiranya syarikat tidak bersedia sepenuhnya. Banyak perkara perlu dilakukan, namun ia bukan penyelesaian yang mudah, perlu ada ketelitian dalam perkara ini.

    “Suku kedua tahun ini adalah petanda potensi sebenar MAB,” katanya selepas majlis memeterai memorandum persefahaman (MoU) antara Malaysia Aviation Group (MAG) dengan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) di Kuala Lumpur, semalam.

    Hadir sama ialah Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed, Pengerusi MAG Tan Sri Md Nor Md Yusof dan Ketua Pengarah AADK Datuk Dr Abd Halim Mohd Hussin. Sementara itu, MAB akan menyusun semula struktur organisasinya dalam tempoh terdekat ini bagi memantapkan operasi sebagai sebahagian usaha untuk kembali mencatatkan keuntungan.

    Beliau berkata, rancangan itu adalah antara matlamat program pemulihan di bawah rangka Pelan Pemulihan MAB (MRP) untuk tempoh lima tahun mengikut jadual ditetapkan. Izham berkata, penyusunan semula itu kini sedang diteliti dan masih banyak lagi perkara yang perlu diperhalusi. 

    Mengulas lanjut, Izham berkata, MAB juga akan melancarkan penjenamaan semula yang secara dasarnya masih mengekalkan jenama dan logo sedia ada, namun berbeza dari segi penyampaian produk.

    “Kami tahu untuk menjadi relevan di dalam pasaran adalah bagaimana harga produk ditetapkan. Adalah jelas di sini, kami bukannya (syarikat penerbangan) tambang murah, bukan juga mewah, namun masih dalam kategori premium,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: MAB Belum Ada Kata Putus Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top