My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 April 2015

    ADAT ISTIADAT PERTABALAN SULTAN PERAK


    Selain daripada istiadat pertabalan rasmi di Balairong Seri Istana Iskandariah Bukit Chandan, istiadat pertabalan Sultan Perak juga memerlukan beberapa aktiviti luar yang cukup menarik mengikut adat istiadat yang diwarisi sejak pertabalan Sultan pertama berdasarkan sejarah di atas di bahagikan kepada beberapa istiadat iaitu Istiadat Tabal Adat, Tabal Pusaka atau Tabal Jin, Menziarah Makam-Makam sehingga Beting Beras Basah.

    ISTIADAT TABAL ADAT

    Di Istana Iskandariah, Istiadat Tabal Adat dimulakan dengan Dato’ Pengelola Bijaya diiringi Mufi Kerajaan Negeri membawa Al Quran bersama Raja Chik Muda Pawang Diraja membawa Pedang Cura Si Manja Kini didahului Panglima Dalam diapit Panglima Perang Kiri dan Kanan serta Bentara bentara. Baginda Sultan menerima pedang tersebut dan menghunus lalu mengucup. Setelah itu, Toh Seri Nara Diraja masuk mempersembahkan Mastika Embun dan menyunting Cap Halilintar ke telinga kanan Duli membisikkan “Rahsia Nisab Sultan I” diikuti pengisytiharan Pemasyuran Pertabalan oleh Orang Kaya Bendaha Seri Maharaja. Istiadat diteruskan dengan pertabalan Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan.

    ISTIADAT TABAL PUSAKA (TABAL JIN)

    Istiadat Tabal Pusaka (Tabal Jin) dimulakan dengan paluan Nobat Diraja pada sebelah senja sehari selepas Istiadat Tabal Adat di sempurnakan. Istiadat ini dilakukan pada waktu malam. Pawang Diraja menatang Pedang Cura Simanja Kini bersama Toh Seri Nara Diraja menatang Pontoh Bernaga dan Pontoh Ular Lidi didalam talam berlapikkan kain kuning. Kemudian diikuti pula Bentara Toh Ratna Senari dan Bentara Toh Ratna Wati mengadap membawa Perkakas Istiadat Merenjis diikuti Toh Setia Guna (Ketua Nobat) bersama ahli Nobat Diraja masuk ke Balairong Seri untuk memulakan “istiadat memulih” perkakas kerajaan dan perkakas nobat diraja dengan merenjis tepung tawar. Setelah selesai, Sohibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri akan menyempurnakan bacaan doa selamat.

    Selepas itu upacara “Bersiram Tabal (Mandi Sampat)” dimulakan Pawang Diraja dari awal sehingga selesai. Air bersiram ini diambil dari Tujuh Kuala Sungai Perak yang mempunyai istiadat tersendiri untuk mengambil air ini (Baca di bawah untuk keterangan lanjut). Kain putih direntangkan dan daun nyiur muda bentuk jari lipan ditaruhkan ke atas kain putih diregang oleh Toh-Toh Puan ditiap penjuru. 7 geluk ari dari 7 Kuala Sungai Perak disiram dan nobat dipalu sepanjang istiadat bersiram tabal. Setelah selesai, baginda berdua akan menyalin pakaian dan berangkat turun dari Penterakna Seri Pancaa Persada berselimut kain benang emas dan diarak balik ke istana.

    Setelah menukar pakaian, Baginda berangkat masuk Balairong Seri dan bersemayam di atas Singgahsana. Pada waktu istiadat ini, Nobat Diraja memainkan lagu antara empat hingga sembilan lagu. Toh Setia Guna (Ketua Nobat) akan memerhatikan gerak geri Paduka Seri Sultan untuk mengetahui kedaulatan seseorang Sultan. Mengikut adat, sekiranya Baginda dapat bertahan lama diatas Singgahsana (iaitu lebih tujuh lagu nobat) ini menunjukkan Baginda direstui Jin-Jin Kerajaan dan baginda akan memerintah lama atau panjang umur. Akan tetapi, sekiranya Baginda hanya bertahan empat atau lima lagu, petanda pendek umur (sekadar adat.bukan kepercayaan). Toh Setia Guna akan memberi isyarat untuk nobat berhenti sekiranya Baginda Sultan kelihatan resah gelisah di atas Peterakan Singgahsana.

    Sewaktu nobat dipalu, Pedang Cura Simanja Kini akan bergerak-gerak dengan sendiri seakan-akan hendak keluar dari sarungnya. Ini menunjukkan Jin Kerajaan berserta dalam Istiadat Tabal Jin dan merestui pertabalan Baginda. Istiadat Tabal Jin selamat disempurnakan selepas upacara Santapan Nasi Berastonaka dengan bacaan doa selamat. Istiadat Tabal Jin hendaklah disempurnakan mengikut Adat Istiadat Pertabalan yang asalnya tanpa menukar ciri-ciri adat asal, barulah diketahui sama ada direstui Jin Kerajaan Perak yang akan mendampingi Baginda. Kalau tidak, istiadat tersebut hanyalah satu istiadat biasa.

    ISTIADAT MENGAMBIL AIR SIRAM TABAL

    Istiadat mengambil air untuk kegunaan Kebawah Duli Berdua Bersiram Tabal dimulakan dengan perarakan berkereta dari Pintu Besar Istana Iskandariah bergerak menuju Tebing Sungai Perak diiringi nobat. Perarakan Tok Setia Guna, Panglima Besar dan Panglima-Panglima, Toh-Toh Seri Nara di-Raja, Yang Mulia Raja Chik Muda, Pawang di-Raja, Bentara-Bentara, 7 orang Bomoh yang membawa perkakas istiadat dan 16 orang Jejawat Berlembing. Perkakas istiadat yang diarakkan ialah 16 Geluk Mas Perak dihiasi dengan daun-daun nyiur muda berjari lipan, Bekas Perasap, Bekas Beras Kunyit, Bekas Beras Basah, Bekas Bertih, Bekas Tepung Tawar, Bekas Air Sintuk, Bekas Air Limau, Bekas Air Bunga Panca Bicara dan Bekas Kemenyan.
     
    Di tebing Sungai Perak perkakas istiadat dibawa naik ke atas bot. Untuk upacara ini Panglima-panglima dan Jejawat Berlembing serta Pasukan Nobat di-Raja tidak mengikuti bersama rombongan. Istiadat Mengambil Air Bersiram Tabal dimulakan di Kuala Sungai Kangsar oleh Yang Mulia Raja Chik Muda, Pawang di-Raja dan dibantu oleh Toh Seri Nara di-Raja serta Bentara-bentara dengan mengusap kemenyan, menabur Beras Kunyit dan merenjis Tepung Tawar di Kuala Sungai, selepas itu barulah diambil air dan dimasukkan ke dalam sebuah Geluk.

    Nobat hanya dipalu semasa Istiadat Pertama di Kuala Sungai Kangsar. Setelah itu rombongan akan bergerak ke Kuala-Kuala Sungai yang lain; iaitu

    2 – Kuala Sungai Chepias,
    3 – Kuala Sungai Sayong,
    4 – Kuala Sungai Itam,
    5 – Kuala Sungai Chermin,
    6 – Kuala Sungai Buaya,
    7 – Kuala Sungai Menora,

    Setelah selesai kesemua 16 Geluk, akan dijaga dengan baik dan semua rombongan kembali semula ke Pengkalan disambut dengan penuh Istiadat. Setelah sampai di Balai Panca Persada semua Jejawat Berlembing berbaris semula. Yang Mulia Raja Chik Muda, Pawang di-Raja, Toh Seri Nara di-Raja, Bentara-Bentara dan bomoh-bomoh membawa perkakas Istiadat naik ke Balai Panca Persada disambut oleh Panglima Dalam dan Bentara-Bentara Perempuan, untuk disimpan.

    MENZIARAHI MAKAM DI RAJA DAN BETING BERAS BASAH

    Sehari selepas Tabal Paduka Seri Sultan dan Raja Permaisuri serta pengiring-pengiring Baginda berdua akan menziarahi Makam di-Raja di seluruh Negeri Perak. Di antaranya termasuklah Makam Tok Temong, Makam Kota Lama Kanan, Makam Sayong, Makam di-Raja Bukit Chandan dan Makam Teja. Kemudian Baginda berdua akan berangkat menaiki Balai Gambang bernama “Chempaka Sari” lalu menghilir untuk menziarahi Makam Marhum-marhum yang terdahulu yang dimakamkan di sepanjang Sungai Perak hingga ke Teluk Intan.

    Selepas mendarat di Teluk Intan, Paduka Seri Sultan akan kemudiannya berangkat ke Beting Beras Basah sementara Raja Permaisuri akan beristirehat di Teluk Intan dengan membawa bersama Baginda Alat-alat Perkakas Kerajaan. Mengikut adat, kaum wanita tidak boleh beserta Paduka Seri Sultan ke Beting Beras Basah dan Alat-alat Perkakas Kerajaan tidak boleh dibawa ke laut. Beting Beras Basah ialah tempat mula-mula Sultan Mudzaffar Shah iaitu Sultan yang pertama negeri ini, berhenti tatkala sampai dari Kampar, Sumatera pada tahun 1528. Istiadat menziarahi Makam-makam berakhir di Beting Beras Basah dengan Sultan membasuh muka dan mencelup kaki serta doa kesyukuran

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: ADAT ISTIADAT PERTABALAN SULTAN PERAK Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top