My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 26 April 2015

    RINTIIHAN FELDA DAN ORANG ASLI ROMPN

    Penulis berkesempatan mengunjungi salah satu felda yang terdapat di Daerah Rompin iaitu Felda Selendang 1 dan 2 serta perkampungan Orang Asli di Sungai Amuk di sini petang tadi. Destinasi perkampungan Orang Asli bukanlah seperti yang kita bayangkan. Kemudahan infrastruktur dari segi jalan raya mahupun bekalan tenaga elektrik terus di sambung di setiap rumah. Pertemuan dengan Tok Batin di kawasan ini agak menyentuh jiwa.

    Menurut beliau, sewaktu Allahyarham Tan Sri Jamaluddin Jarjis masih hidup, apa sahaja keperluan warga Orang Asli di kawasan ini sentiasa menjadi keutamaan beliau. Jadi tidak hairanlah seluruh perkampungan Orang Asli di sini amat merasai kesedihan kehilangan Allahyarham. Malah menurut beliau, mereka amat menantikan kedatangan anak Allahyarham untuk menzahirkan kesedihan mereka. Kunjungan penulis di sajikan dengan perushaan rotan kecil-kecilan di kawasan berkenaan. Menariknya, tidak perlu ramai mengusahakan semua ini. cukup sekadar 6 orang sahaja menguruskan bekalan rotan ini. Ini adalah punca pendapatan mereka dan bekalan yang mereka usahakan di beli oleh pemborong yang di usahakan sendiri oleh Allahyarham. Di samping itu menurut beliau, mereka amat menantikan kehadiran wakil daripada UMNO dan Barisan Nasional terutama calonnya, Datuk Hassan Arifin.


    Berlainan nada yang penulis terima di Felda Selendang. Rungutan warganya tentang Perumahan Generasi kedua Felda jelas berkumandang di sini. Hasil risikan penulis di kem PAS disini, mereka mendakwa ramai golongan belia mula menjauhi Barisan Nasional memandangkan isu ini terbiar tergantung tanpa penjelasan konkrit. Selain daripada itu hal berkaitan GST dan macam-macam lagi turut di mainkan. Di kem Barisan Nasional pula, tugas mereka semakin bertambah dengan asakan permasalahan perumahan ini. Walaubagaimanapun mereka kekal positif dalam mengekalkan kerusi Barisan Nasional di Rompin.


    Di sini jelas peranan Pergerakan Wanita UMNO dalam menjalankan amanah dan cabaran yang di beri oleh Ketua Wanita UMNO Malaysia, Dato Seri Shahrizat Jalil dan Naib Presiden UMNO Malaysia, Dato Seri Hushamuddin Tuun Hussien. Mereka boleh di katakan bekerja seharian dalam mengadakan kempen di kawasan Felda berkenaan. Cuma yang apa yang di kesalkan, penyokong PAS menaikkan 1 banner di pintu masuk Felda ini sewaktu kunjungan dan majlis perasmian dewan orang ramai di sini oleh Tan Sri Isa Samad. Mereka mendakwa Tan Sri Isa penakut untuk berjumpa dengan mereka sehingga mendorong mereka menaikkan banner berkenaan. Ironinya, Tan Sri akan
    berkunjung sekali lagi ke kawasan berkenaan pada 29hb April ini sempena Program Apa Khabar Warga Felda nanti. Semoga Tan Sri mampu memberi penjelasan tepat berhubung permasalahan ini

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: RINTIIHAN FELDA DAN ORANG ASLI ROMPN Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top