My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 April 2015

    TANGISAN NEPAL

    Dunia di kejutkan dengan satu gempa bumi kuat 7.9 skala richter melanda Nepal, sebuah negara antara yang tertinggi atitudnya di dunia. Letusan gempa ini setakat artikel ini di tulis telah mengorbankan lebih 5 ribu mangsa manakala lebih 6 ribu lagi di khuatiri hilang manakala beribu-ribu lagi mengalami kecederaan.

    Gempa yang berpusat di barat pergunungan Everest ini mengakibatkan kemusnahan besar di Kathmandu, ibu negara Nepal dan menurut beberapa kajian yang dijalankan, gempa ini telah mengalihkan Kathmandu sejauh 3 meter dari lokasi sekarang. Kesan daripada gempa ini begitu tragis. Seperti yang kita sedia maklum, Nepal bukanlah sebuah negara maju. Jadi sebarang bencana yang menimpa negara ini mampu mengakibatkan tragedi kemanusiaan yang dahsyat. Sebuah negara yang beriklim sejuk dan berangin sepanjang tahun ini dan sebarang kelewatan bantuan yang tiba di lokasi yang memerlukan pasti akan mengakibatkan jumlah korban akan terus meningkat.

    Negara yang bergantung penuh pada sektor perlancongan ini (di kenali sebagai pintu masuk atap dunia kerana menempatkan Everest, K2 dan banjaran gunung tertinggi di dunia) boleh di katakan lumpuh sepenuhnya. Mujur Everest tidak mengalami sebarang perubahan ketinggian cuma gempa ini mengakibatkan runtuhan salji di mana mengorbankan kira-kira 18 orang pendaki di 1st base camp dimana salah seorangnya adalah Ketua Eksekutif Google Inc. Tiada apa yang mampu kita lakukan kecuali berdoa mereka yang ada di sana tabah dalam mengharungi detik sukar begini.

    Setakat artikel ini di tulis, Amerika Syarikat, India, Jepun dan China sudah menghantar bantuan kecemasan mereka ke Kathmandu dan dalam masa yang sama tiada rakyat Malaysia terlibat di dalam kejadian ini dan semua rakyat Malaysia yang ada di Nepal telah selamat di bawa pulang, terima kasih atas usaha Dato Seri Hishamuddin Tun Hussien atas usaha pantas beliau.



      JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: TANGISAN NEPAL Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top