My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 28 January 2018

    Main Puteri



    Jika menyebut kuda kepang dan ulik mayang, pastinya ramai mengetahui ia antara perubatan tradisional di negara ini berbanding main puteri. Hakikatnya, main puteri juga turut popular dalam kalangan penduduk pantai timur khususnya Kelantan. 

    Ketika menerima tugasan membuat liputan di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) berkenaan program Main Puteri: ‘The Forgotten Heritage’ baru-baru ini, penulis menyangka ia tayangan teater. Namun sangkaan itu meleset.

    Sebaik tiba di Panggung Eksperimen ASWARA, penulis dimaklumkan Pengurus Publisiti Main Puteri 2018, ‘Iffah Nadhilah Mohamed bahawa ia adalah pertunjukan upacara perubatan tradisional Melayu yang masih popular di Kelantan iaitu main puteri.

    Boleh dikatakan, penulis antara individu bertuah kerana berpeluang menyaksikan persembahan berkenaan yang dianjurkan di bawah projek penilaian tahun akhir penuntut Fakulti Pengurusan Seni dan Budaya ASWARA.

    Main puteri adalah satu upacara perubatan tradisional Melayu yang masih diamalkan di negeri berkenaan. Perubatan tradisional itu antara kaedah perubatan berstruktur tertua di dunia. Ahli arkeologi membuktikan bahawa kaedah perubatan itu sudah wujud sejak 6,000 tahun Sebelum Masihi.

    Mereka percaya amalan berkenaan sebenarnya dipraktiskan lebih awal lagi. Main puteri juga dikenali dengan nama lain seperti main teri atau main peteri. Pada masa dahulu, main puteri sangat popular dalam kalangan masyarakat sebagai salah satu bentuk hiburan selain fungsinya sebagai rawatan penyakit.

    Di Kelantan, perubatan main puteri bertujuan merawat penyakit berkaitan kekusutan jiwa seseorang iaitu penyakit yang tidak dapat dikesan dan diubati dengan perubatan moden seperti gila, terkena buatan orang, angin dan gangguan makhluk halus. KAMARUL Baisah Husain memberi syarahan berkenaan main puteri.

    Difahamkan, terdapat dua versi berhubung persoalan sejak bila main puteri mula menjadi unsur kebudayaan masyarakat Melayu Kelantan. Versi pertama mengaitkannya dengan seorang anak raja yang hidup pada zaman dahulu. Sementara versi kedua pula dikaitkan dengan seorang puteri raja, tapi dari zaman yang berlainan.

    Bagaimanapun, tujuan permainan itu diadakan sama ada untuk mengembalikan semula kekuatan jiwa puteri itu atau membentuk ‘anginnya.’ Upacara main puteri ini biasanya dikendalikan seorang bomoh yang lebih dikenali sebagai Tok Pateri atau Tok Teri dan dibantu Tok Miduk iaitu pembantu Tok Teri.
    Pada masa sama, main puteri akan dimainkan selama satu hingga tiga malam bertujuan mengubati penyakit terutamanya rasukan makhluk halus. Perubatan tradisional ini unik kerana adanya sekumpulan pemuzik iaitu awak-awak yang akan mengiringi Tok Teri ketika proses merawat pesakit. Sementara itu, peralatan muzik yang digunakan adalah rebab, gendang, serunai dan canang.

    Namun begitu, pada kebiasaannya, canang juga boleh digantikan dengan alatan muzik lain seperti dulang atau batil. Persembahan mini ‘Iffah Nadhilah berkata, pemilihan tajuk projek akhir penuntut terbabit adalah untuk mengangkat dan memperkenalkan keunikan seni tradisional main puteri yang bukan saja berperanan sebagai kaedah perubatan tradisional masyarakat dahulu malah satu bentuk hiburan.

    “Terdapat dua komponen dalam melaksanakan projek ini iaitu bengkel dan ‘lecture performance’. Bengkel dilaksanakan bagi memberi pengetahuan dan pendedahan secara teori serta praktikal kepada pelajar sekolah terbabit iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cheras, SMK Miharja dan SMK Cochrane,”katanya.

    Menurutnya, secara keseluruhannya bengkel itu memberikan mereka pemahaman secara mendalam berkenaan main puteri termasuk membuat satu persembahan mini bagi upacara berkenaan. Sementara ‘lecture performance’ pula membabitkan persembahan yang diselitkan dengan syarahan berkenaan main puteri.

    “Bentuk persembahan itu terbahagi kepada 70 peratus persembahan dan 30 peratus syarahan. “Ini bermakna, ‘lecture performance’ lebih dilihat sebagai persembahan daripada satu syarahan yang menjelaskan apa yang tersurat dan tersirat terdapat di dalam persembahan main puteri,” katanya. 

    ‘Iffah Nadhilah berkata, ASWARA pada masa sama ingin mengetengahkan budaya dan warisan masyarakat Kelantan yang semakin dilupakan. “Main puteri semakin dilupakan kerana perkembangan perubatan moden yang menyebabkan masyarakat tidak lagi atau kurang menggunakan perubatan alternatif,” katanya.

    “Walaupun sudah dianggap kurang relevan pada hari ini, namun ia antara aset negara yang boleh menjadi tarikan kepada mereka yang berminat mengenali warisan dan budaya tempatan khususnya pencinta seni serta pelancong asing,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Main Puteri Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top