My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 30 January 2018

    Grammy Awards Ke-60 Milik Lelaki


    PENGANJURAN Grammy Awards ke-60 yang berlangsung di Madison Square Garden, New York, Amerika Syarikat semalam menyaksikan acara berprestij tersebut menjulang nama Bruno Mars yang merangkul tujuh buah trofi termasuk tiga kategori utama iaitu Rakaman Terbaik Sepanjang Tahun, Lagu Terbaik Sepanjang Tahun dan Album Terbaik Sepanjang Tahun.

    Bagaimanapun, terdapat suara-suara sumbang mempersoalkan dominasi kaum lelaki yang bersifat seksis (memihak kepada lelaki) pada acara yang dikendalikan oleh James Corden itu. Ia berikutan, selain Mars atau nama lengkapnya, Peter Gene Hernandez, penyanyi rapper terkenal, Kendrick Lamar turut ‘kenyang trofi’ pada malam tersebut.

    Sementara itu, kemenangan dalam kalangan artis wanita boleh dibilang dengan jari. Kalau benar-benar diikuti perkembangan Grammy seawal proses pencalonan edisi kali ini, majoriti pencalonan sudah didominasi kaum lelaki, sedangkan banyak karya daripada artis wanita turut mencuri tumpuan, namun kurang ‘tersangkut’ dalam pencalonan.

    Mars dalam ucapannya ketika menerima trofi Album Terbaik Sepanjang Tahun menerusi album studio 24K Magic memberi ucapan yang luar biasa kepada khalayak.

    “Lorde, Kung Fu Kenny (Kendrick Lamar), Jay-Z dan Gambino, anda semua adalah alasan mengapa saya sentiasa ingin bekerja di studio rakaman. Saya tahu anda semua hanya akan muncul dengan karya artistik dan muzik yang terbaik,” kata Mars.

    Dominasi lelaki

    Lelaki itu meneruskan ucapan dengan menceritakan kesungguhannya menyanyi dan bermain muzik pada awal kemunculan sebagai penyanyi di Hawaii. “Saya sifatkan saya hebat ketika berusia 15 tahun. Menyanyi di satu persembahan dikenali sebagai Magic of Polynesia dan menghiburkan lebih 1,000 pelancong dari serata dunia.

    “Apa yang saya mahu ilhamkan melalui album 24K Magic adalah membuat peminat menari dan menikmati keseronokan dalam kehidupan,” kata penyanyi berusia 32 itu yang turut menggegarkan pentas menerusi persembahan lagu Finesse bersama rapper, Cardi B.

    Menguatkan cengkaman kuasa penyanyi lelaki pada acara sama, Kendrick Lamar pulang dengan lima trofi termasuk Album Rap Terbaik dan Lagu Rap Terbaik. Terdahulu, Lamar membuka pentas Grammy dengan persembahan luar biasa menerusi lagu DNA dan XXX bersama vokalis U2, Bono serta pelawak Dave Chappell.

    Seperti kelaziman, persembahan rapper kulit hitam itu membuat ramai terpegun dengan suntikan adrenalin berunsur politik serta sosial. “Saya ingatkan semua tentang trofi, kereta dan pakaian tetapi muzik lebih kepada mengekspresikan diri sendiri dan mencetak lukisan di kanvas untuk dunia terus berevolusi demi pendengar serta generasi akan datang.

    “Terima kasih kepada calon-calon lain dalam kategori ini. Jay-Z sebagai presiden!,” ujar Lamar usai menerima trofi Album Rap Terbaik menerusi DAMN.

    Berbalik soal dominasi kemenangan artis lelaki, secara teknikalnya, daripada lebih 80 trofi yang dipertaruhkan pada acara berkenaan, hanya 11 penyanyi solo wanita berjaya memenangi trofi dan enam penyanyi wanita berkongsi trofi dalam kategori duo atau berkumpulan.

    Kuasa persembahan Bagaimanapun, persembahan pentas pada malam itu tidak lain dan tidak bukan, ramai yang memperkatakan atmosfera luar biasa dihadirkan penyanyi Kesha yang menampilkan penyanyi wanita lain di atas satu pentas sama ketika mendendangkan lagu Praying.

    Artis-artis yang bertindak sebagai penyanyi latar itu ialah Cyndi Lauper, Camila Cabello, Andra Day, Julia Michaels dan Bebe Rexha. Persembahan tersebut mendapat perhatian dan pujian ramai yang menyifatkannya sebagai antara perkara terindah berlaku di pentas Grammy.

    Umum mengetahui, Kesha sebelum ini tersepit dengan konflik dengan bekas penerbitnya, Dr. Luke. Dalam pada itu, penyanyi Lady Gaga turut mencuri tumpuan apabila tampil mendendangkan lagu Joanne dan Million Reasons bersama dentingan piano mempesona serta ditemani petikan gitar daripada Mark Ronson.

    Walaupun gagal meraih sebarang kemenangan daripada kategori Persembahan Pop Solo Terbaik dan Album Pop Vokal Terbaik apabila tewas kepada Ed Sheeran, persembahan Gaga itu mendapat tepukan gemuruh dan sudah cukup meraikan kedatangannya dalam acara tersebut.

    Antara persembahan lain yang disifatkan sebagai cemerlang adalah Wild Hearts Can’t Be Broken (Pink), Broken Clocks (SZA) dan Don’t Cry For Me, Argentina (Patti LuPone). Paling hampa pada malam tersebut barangkali apabila keputusan tidak memihak kepada artis yang menerima pencalonan paling banyak pada edisi kali ini, Jay-Z.

    Daripada sembilan pencalonan yang diterima, dia pulang dengan tangan kosong. Berbekalkan album 24K Magic, Bruno Mars mendominasi malam Grammy Awards ke-60 dengan kemenangan tujuh trofi termasuk Album Terbaik Sepanjang Tahun dan Lagu Terbaik Sepanjang Tahun.

    Kendrick Lamar pula pulang dengan lima trofi menjadikan Grammy edisi kali ini disifatkan agak seksis. Senarai pemenang Grammy Awards ke-60:

    - Rakaman Terbaik Sepanjang Tahun - 24K Magic (Bruno Mars)
    - Album Terbaik Sepanjang Tahun - 24K Magic (Bruno Mars)
    - Lagu Terbaik Sepanjang Tahun - That’s What I Like (Bruno Mars)
    - Artis Baharu Terbaik - Alessia Cara
    - Persembahan Pop Solo Terbaik - Shape Of You (Ed Sheeran)
    - Persembahan Pop Duo/Berkumpulan Terbaik - Feel It Still (Portugal. The Man)
    - Album Pop Vokal Tradisional Terbaik - Tony Bennett Celebrates 90 (Various Artists)
    - Album Pop Vokal Terbaik - Divide (Ed Sheeran)
    - Persembahan Rock Terbaik - You Want It Darker (Leonard Cohen)
    - Album Rock Terbaik - A Deeper Understanding (The War On Drugs)
    - Persembahan Metal Terbaik - Sultan’s Curse (Mastodon) 
    - Lagu Rock Terbaik - Run (Foo Fighters)
    - Persembahan R&B Terbaik - That’s What I Like (Bruno Mars)
    - Lagu R&B Terbaik - That’s What I Like (Bruno Mars)
    - Album Kontemporari Urban Terbaik - Starboy (The Weeknd)
    - Album R&B Terbaik - 24K Magic (Bruno Mars)
    - Persembahan Rap Terbaik - HUMBLE. (Kendrick Lamar)
    - Album Rap Terbaik - DAMN. (Kendrick Lamar)
    - Lagu Rap Terbaik - HUMBLE. (Kendrick Lamar)
    - Persembahan Rap/Dinyanyikan Terbaik - LOYALTY. (Kendrick Lamar featuring Rihanna)
    - Persembahan Solo Country Terbaik - Either Way (Chris Stapleton)
    - Persembahan Duo/Berkumpulan Country Terbaik - Better Man (Little Big Town)
    - Lagu Country Terbaik - Broken Halos (Mike Henderson & Chris Stapleton)
    - Album Country Terbaik - From A Room: Volume 1 (Chris Stapleton)
    - Album Pop Latin Terbaik - El Dorado (Shakira)
    - Muzik Video Terbaik - HUMBLE. (Kendrick Lamar)
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Grammy Awards Ke-60 Milik Lelaki Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top