My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 28 January 2018

    Gorila Tertua Mati Di Zoo



    Seekor gorila, dipercayai antara yang tertua di dunia disahkan mati pada usia 60 tahun Khamis lalu di Taman Safari Zoo San Diego. Menurut laman web zoo terbabit, Vila, gorila yang berasal dari Afrika dipercayai lahir pada 1957 di Congo dan dibesarkan di Zoo San Diego. 

    “Ia akan dirindui oleh kakitangan zoo, pengunjung dan sukarelawan,” kata kurator Taman Safari, Randy Rieches dalam satu kenyataan yang dipetik akhbar The San Diego Union-Tribune dan media tempatan lain.

    Bagaimanapun, pihak zoo tidak mendedahkan punca kematian Vila dan jurucakapnya gagal dihubungi bagi mendapatkan penjelasan lanjut. Menurut laman sesawang zoo itu, Vila adalah ketua bagi lima generasi gorila di zoo berkenaan.

    Sementara itu, Zoo Nasional Smithsonian dan Institut Pemuliharaan Biologi, berkata, spesies gorila mempunyai jangka hayat antara 30 hingga 40 tahun jika tinggal dalam dunia liar. Gorila juga adalah spesies beruk paling besar. Spesies itu dianggap terancam oleh Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Senarai Merah Hidupan bagi Spesies Terancam.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Gorila Tertua Mati Di Zoo Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top