My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 25 January 2018

    Penyudah Cinta Agung



    Ada perasaan yang bercampur-campur, antara teruja dan harapan, semuanya bersulam-sulam dalam dada saat sekuel Ayat-Ayat Cinta 2 (AAC2) menjengah depan mata selepas 10 tahun edisi pertamanya ditayangkan pada 2008. 

    Masakan tidak, selepas sekian lama barulah filem yang adaptasi novel judul dengan sama nukilan penulis terkenal Indonesia, Habiburrahman El Shirazy itu kembali ke layar perak. Ia pastinya menjadi penantian dalam kalangan peminat.

    Lari jauh daripada kisah yang pernah dipaparkan dalam sekuel pertama, semua watak AAC2 adalah wajah baharu apabila hanya mengekalkan Fedi Nuril selaku pendukung utamanya. Menyentuh tentang jalan cerita, segalanya tampak sempurna dan berjalan mengikut jaluran sebagaimana yang dilakar sang penulis novel.

    Biarpun ada beberapa perkara yang diolah sedikit dari gambaran asal novel, tetapi perjuangan moral agama, kemanusiaan dan cinta agung yang dilakar kemas dalam naskhah tersebut diterjemah sempurna. Fahri digambarkan sebagai seorang lelaki Islam yang begitu sempurna baik dari segi kelakuan dalaman.

    Dia memiliki kesabaran yang tinggi dalam menegakkan akidah dan syariat Islam biarpun berdepan dengan cacian masyarakat setempat. Begitu juga keperibadian Aisha atau Sabina yang disifatkan sebagai wanita teguh. Dia sanggup berkorban demi suami meskipun terpaksa dimadukan dengan wanita lain buat kali kedua.

    Apa yang digambarkan seolah-olah tidak ada manusia sesempurna Fahri dan setabah Aisha. Itu hal yang cukup jelas digambarkan dalam AAC2 meskipun hakikatnya manusia sebegitu sukar ditemui dalam dunia sebenar. Namun AAC2 tetap mempunyai kekurangan dan beberapa ruang lompong yang tidak dapat disembunyikan.

    Antara yang paling terkesan ialah adegan pembedahan plastik apabila Aisha menukar wajahnya menjadi Hulya atas permintaan wanita itu. Bukan tidak logik tetapi tidak keterlaluan jika dikatakan babak tersebut seakan-akan mengganggu emosi penonton yang pada awalnya terusik dengan perjalanan hidup Fahri dan pengorbanan Aisha.

    Isu perbandingan tidak terlepas untuk AAC2 kerana selepas hampir sebulan ditayangkan di Indonesia, ia menerima pelbagai reaksi daripada peminat yang segelintirnya menyifatkan filem pertama lebih menusuk emosi serta kaya peradaban Islam.

    Dari segi emosi, ia masih utuh kerana jalan cerita yang dihamparkan kepada penonton masih berpaksi kepada cinta, pengorbanan dan perjuangan Fahri dalam melakukan kebaikan atas nama Islam. Satu perkara yang menyelamatkan AADC2 terus tenggelam dalam perbandingan dengan sekuel pertama adalah lenggok dialog dan prolog yang dituturkan setiap pelakon termasuk watak-watak tambahan. 

    Keindahan bahasa yang digunakan dalam filem ini sangat tinggi. Bahkan dalam filem terdahulu juga, aspek bahasa juga menjadi salah kekuatan penulisan Habiburrahman yang dikagumi peminat novel, selain rakaman sinematografi di kota Edinburgh, Scotland yang melatari AAC2.

    Jika diamati, jalan cerita dalam AAC2 menyamai edisi pertama apabila takdir membuatkan Aisha kembali bermadu selepas Fahri terperangkap dalam masa silam dan cinta agungnya terhadap isteri pertamanya. Untuk pengikut setia naskhah berkenaan sejak 2008, AADC2 tetap karya wajib tonton bagi menemukan kesinambungan dan penyudah takdir serta cinta agung Aisha dan Fahri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Penyudah Cinta Agung Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top