My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 28 January 2018

    Tiada Istilah Penat Dalam Menyantuni Rakyat



    Nama Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong tidak perlu diperkenalkan lagi buat pengundi di Parlimen Ayer Hitam, Johor. Boleh dikatakan, kemana sahaja beliau pergi di seluruh Parlimen berkenaan, kehadirannya akan disambut hangat oleh setiap pengundi tanpa mengira apa jua kaum dan agama.

    Ini ditambah pula dengan penampilan beliau yang cukup mesra rakyat. Ditambah kebolehan beliau berbahasa Melayu dengan begitu baik, mahir dalam membaca dan menulis huruf jawi serta pandai mengambil hati para penduduk kaum India di Parlimen ini, ianya jelas menjadi daya penarik buat warga Ayer Hitam untuk terus memberikan kepercayaan kepada beliau menerajui Parlimen ini.

    Semalam, untuk kesekian kalinya, beliau turun padang dalam mendekati pengundi di sekitar Ayer Hitam dan Yong Peng. Pada awalnya, beliau menyasarkan untuk bertemu dengan kira-kira 500 hingga 1,000 orang pengundi namun apa yang berlaku, cukup luar biasa. Dianggarkan lebih 2,000 pengundi didekati oleh beliau sepanjang program turun padang yang beliau sendiri anjurkan.

    Program beliau bermula sekitar jam 10.20 pagi di Dewan Persatuan Buddhist di Yong Peng untuk pembahagian cermin mat abuat warga emas. Program yang berlangsung kira-kira 40 minit ini memberi peluan kepada beliau mendekati kira-kira 190 orang warga emas yang layak menerima bantuan berkenaan.

    Pada jam 11.15 pagi, beliau dan rombongannya telah di bawa melawat 3 buah rumah dari 10 buah rumah kesemuanya yang meneriman bantuan baik pulih rumah untuk DUN Yong Peng di Kampung Temehel.

    Menariknya, dalam ucapan beliau, jumlah keseluruhan rumah yang terlibat di kampung ini adalah 10 buah di mana 9 daripadanya sudah disiapkan sepenuhnya. Untuk sebuah rumah, RM 10 ribu disediakan yang mana pada hari yang sama, beliau bersetuju untuk menambah RM 5 ribu tambahan untuk sistem pendawaian dan meter di rumah terbabit.

    Beliau berkata, secara purata sebuah rumah itu disiapkan antara 5 hingga 10 hari berkat kerjasama dan muafakat penduduk Kampung Temehel. Untuk seluruh Parlimen Ayer Hitam, sebanyak 160 buah rumah telah berjaya di baik pulih dan menurut beliau, Parlimen Ayer Hitam diiktiraf sebagai Parlimen yang paling pantas menyiapkan projek ini berbanding Parlimen lain di seluruh negara.

    Sejam kemudian, rombongan beliau menuju ke Balai Aktiviti KBBT Yong Peng bagi mendekati pengundi kaum India pula bagi majlis penyampaian beras kepada 100 fakir miskin. Dalam ucapan beliau, beliau memberitahu, apa yang disumbangkan pada majlis berkenaan adalah sumbangan dari ramai pihak yang cukup berpegang teguh kepada slogan Muafakat Johor.

    Walaupun jumlah pengundi kaum India dianggarkan seramai 1,800 orang, namun keperluan dan hak mereka tidak pernah dipinggirkan. Sebagai contoh, kerajaan pusat sendiri telah menyediakan "blu print" untuk memajukan kaum India di seluruh negara. Inilah bukti bahawa kerajaan tidak pernah mengabaikan keperluan dan hak kaum India di negara ini.

    Selanjutnya, beliau telah menuju ke sebuah kenduri kahwin di Ayer Hitam sebelum menghadiri majlis penyampaian cermin mata untuk warga emas di Kangkar Baru dan di Kampung Lam Lee Baru di Yong Peng yang melibatkan kira-kira 400 orang penerima.

    Apa yang cukup menarik untuk disaksikan adalah, bagaimana kaum Melayu, Cina dan India mampu duduk bersama dan mampu untuk tinggal di satu kawasan yang sama. Mengulas tentang perkara ini, Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong memberitahu, ini adalah contoh bagaimana pemuafakatan penduduk di Yong Peng yang beliau sifatkan tidak mudah terpengaruh dengan poltik perkauman dan kotor yang dilakukan oleh pembangkang.

    Lihat sahaja bagaimana Majlis Minum Petang di Kampung Kangkar Baru yang majoritinya didiami oleh kaum Cina. Mereka tidak kekok untuk minum di kedai-kedai makan Melayu malah tidak langsung kekok menjamu selera di kedai berkenaan. Perkara inilah yang disifatkan beliau cuba dipecahkan oleh pembangkang terutamanya DAP.

    Secara amnya, kehadiran beliau bersama-sama Pengerusi MCA Bahagian Ayer Hitam, Ling Tian Soon atau lebih dikenali sebagai Ah Soon oleh penduduk sekitar Yong Peng diberi sambutan hangat oleh penduduk DUN ini. Langsung tidak terdapat sebarang penghalang atau sentimen perkauman wujud di kesemua lokasi yang beliau singgahi semalam.

    Justeru, untuk mengatakan bahawa MCA hanya menjaga kaum Cina semata-mata dalah satu andaian yang cukup dangkal. Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong dan Ling Tian Soon serta jentera mereka telah membuktikan bahawa semua keperluan penduduk tanpa mengira apa jua fahaman politik dan kaum di tolak ketepi demi memastikan keperluan rakyat di pernuhi sepenuhnya.

    Benarlah kata beliau sewaktu berakhirnya Majlis minum petang di Kampung Haji Mean, Yong Peng semalam. Tiada istilah penat untuk beliau, Ah Soon dan jentera MCA di Ayer Hitam untuk menyantuni rakyat tidak kira bila-bila masa sekalipun. 
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tiada Istilah Penat Dalam Menyantuni Rakyat Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top