My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 28 May 2018

    Jangan Terlalu Bermain Dengan Api



    Sejak zaman berzaman, tanpa mengira apa jua waktu dan ketika, peranan Raja-Raja Melayu di Tanah melayu, Malaya dan hari ini Malaysia, tidak ada sesiapa pun yang mempertikaikannya. Malah peranan kesemua Paduka Tuanku ini mampu merungkaikan banyak permasalahan yang ada ketikanya menuntut kebijaksanaan Paduka Tuanku untuk menyelesaikannya.

    Namun, sejak kebelakangan ini, seperti sudah wujud gerakan untuk mencabar kedudukan Paduka-Paduka Tuanku, Sultan-Sultan Melayu. Manakan tidak, sidah ada yang berani mencadangkan supaya Jabatan Kebajikan Agama Islam Malaysia (JAKIM) dibubarkan, gerakan LGBT dihalalkan dan lebih teruk lagi, sudah ada yang begitu berani secara terbuka memperlekeh dan menghina kedaulatan Paduka Tuanku.

    Perlu diingatkan bahawa, kesemua kesembilan Paduka-Paduka Tuanku ini adalah tunggak bagi agama Islam dan memayungi pentadbiran dan kerajaan sesebuah negeri. Malah, peranan Duli Yang Maha Mulia, Seri Paduka Baginda, Yang DiPertuan Agong, jauh lebih penting apabila menjaga 4 buah wilayah yang ditadbir oleh Gabenor disamping menjaga hal ehwal Islam di seluruh negara.

    Terbaru, Ketua Media dan Telekomunikasi Majlis Penasihat Kerajaan Pakatan Harapan, Datuk Kadir Jasin telah menimbulkan kemarahan orang ramai terutamanya kaum Melayu apabila sudah berani mempersoalkan kontrak sosial antara pihak Istana dengan rakyat. Malah,dia juga dilaporkan begitu berani melemparkan kenyataan berbaur hasutan yang antara lain menyebut, "Raja Tidak Kekal".

    Apa yang cuba dilakukan oleh Kadir Jasin ini merusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Free Malaysia Today dan Sinar Harian ini? Adakah dia cuba untuk bermain dengan api yang selama ini tidak ada sesiapa pun bernai bermain permainan bahaya ini sesuka hatinya? Adakah dia cuba untuk melihat samada masih adakah kaum Melayu yang akan bangkit membela Rajanya sekiranya diancam?

    Sepatutnya, sebagai salah seorang pegawai kerajaan hari ini, beliau sepatutnya lebih berhati-hati dalam berbicara. Dia perlu sedar, ada batas dan hadnya untuk orang-orang sepertinya berbicara kerana isu yang disentuhnya kali ini dianggap cukup sensitif. Jangan fikir, setelah Pakatan Harapan membentuk kerajaan, dia bebas untuk menyuarakan apa sahaja tanpa memperdulikan sensitiviti.

    Seandainya dia cukup matang dalam berpolitik, dia boleh sahaja menerangkan dasar-dasar kerajaan yang ada pada hari ini. Dia juga sepatutnya menumpukan perhatian terhadap banyak pertikaian rakyat mengenai kegagalan kerajaan Pakatan Harapan dalam melaksanakan janjinya dalam tempoh 100 hari. Bukan dengan mengeluarkan kenyataan menempelak pihak Istana. Itu tidak matang namanya.

    Tambahan pula, dia selaku Tokoh Kewartawanan Negara seharusnya bertindak lebih rasional dan profesional dalam melakukan kerjanya. Tindakan dia yang dilihat seperti memperlekehkan kewibawaan Istana dalam kancah politik kebencian yang dibawa oleh Pakatan Harapan hari ini dibimbangi, bakal mewujudkan ketegangan yang semua pihak mahu elakdari berlaku.

    Jadilah seorang yang lebih bertanggungjawab dan tahu menjaga batas antara rakyat dan Istana wahai Datuk Kadir Jasin. Usah terlalu bermain dengan api dan politik sehingga pada akhirnya dibimbangi, bukan hanya Datuk sendiri yang merasa akibatnya, malah seluruh negara akan menanggung kesannya kelak.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jangan Terlalu Bermain Dengan Api Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top