My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 30 May 2018

    Aduh Sakitnya!



    Seorang lelaki terpaksa menanggung kesakitan apabila pancuran mandi sepanjang 15 sentimeter (cm) tertusuk ke dalam duburnya selepas dikatakan terjatuh ketika mandi. Lelaki berusia 26 tahun dari India itu terpaksa mencabut sendiri sambungan paip ke pancuran berkenaan sebelum mendapatkan rawatan di hospital. 

    Bagaimanapun, dia berjaya diselamatkan tanpa kecederaan serius selepas doktor mengeluarkan objek terbabit. Dia dimasukkan ke Hospital Ram Manohar Lohia dan Institut Pendidikan dan Penyelidikan Perubatan Pasca Siswazah di New Delhi, namun lelaki terbabit menafikan dia memasukkan kepala pancuran air itu sendiri ke dalam duburnya.

    Berdasarkan laporan kes BMJ, keadaannya stabil dan tiada pendarahan dikesan berlaku di dalam rektumnya. Imbasan menunjukkan kepala pancuran itu berada di dalam saluran duburnya, namun ia tidak menyebabkan sebarang kecederaan dalaman sebelum dia dibenarkan keluar hospital 48 jam selepas itu.

    Laporan itu turut menyebut saiz, bahan dan bilangan objek berkenaan perlu dikenal pasti sebelum rawatan dilakukan. Ia turut mencadangkan bahawa sesetengah pesakit memerlukan rundingan psikiatri.

    “Sejarah pesakit dan pemeriksaan yang betul wajib dilakukan untuk mencari petanda dan simptom daripada tusukan itu selain jangkitan seperti demam, sakit perut dan pendarahan.

    “Sejarah pesakit biasanya tidak lengkap disebabkan rasa malu. Sama juga seperti kes ini. Walaupun pesakit dikatakan secara tidak sengaja memasukkan pancuran air dan menafikan berbuat demikian, terdapat kemungkinan ia dimasukkan untuk tujuan seksual,” kata Dr Peeyush Kumar yang menulis laporan itu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Aduh Sakitnya! Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top