My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday, 30 May 2018

    Bicara Politik DAP Lebih Lunak Dari Jaminan Masa Depan BN




    Sebelum Pilihan Raya Umum ke 14 bermula, DAP secara lantangnya mengumumkan bahawa mereka mahu menguburkan terus MCA dan Gerakan dari arena politik Malaysia. Malah, mereka turut menyasarkan kesemua barisan kepimpinan kedua-dua parti berasaskan kaum Cina di dalam BN berkenaan sebagai langkah paling baik bagi mencapai cita-cita politik mereka.

    Justeru, bagi mencapai cita-cita ini, DAP telah meletakkan calon-calon "heavyweight" mereka bertanding bagi menumbangkan para pemimpin MCA dan Gerakan. Sebagai contoh, lihat sahaja bagaimana Nga Kor Ming bertukar tempat ke Parlimen Teluk Intan untuk menumbangkan Datuk Seri Mah Siew Keong, Presiden Parti Gerakan.

    Nasib yang sama turut menimpa Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong yang menentang Pengerusi Perhubungan DAP Johor, Liew Chin Tong dan Datuk Seri Liow Tiong Lai selaku Presiden MCA yang tumbang ditangan Wong Tack, Pengerusi Pakatan Harapan Bentong dengan majoriti lebih 2,000 undi.

    Nampaknya, rancangan DAP kali ini benar-benar berjaya.Manakan tidak, menurut perangkaan, hanya sekitar 2 hingga 3 peratus sahaja kaum Cina memberikan undi mereka kepada calon BN terutamanya deretan calon MCA dan Gerakan. Selebihnya, undi mereka diberikan kepada kesemua calon DAP dan PKR dengan kesemua pengundi muda mereka langsung tidak memberi undi kepada BN.

    Mudah untuk difahami sebenarnya bahawa peranan politik kebencian yang diterapkan oleh DAP dan Pakatan Harapan, jauh lebih lunak dan menarik berbanding jaminan masa depan yang lebih cerah buat semua kaum di Malaysia. Mereka lebih menyukai pelbagai janji kosong yang sehingga kini masih belum dilaksanakan.

    Hal ini sebenarnya sudah berlangsung sejak lebih 5 tahun yang lalu. Jika masih ingat PRU ke 13, senario yang hampir sama turut berlaku yang mana DAP pada ketika itu memainkan sentimen MCA dan Gerakan sebagai parti yang menjadikan kaum Cina sebagai kaum kelas kedua dan hamba kepada UMNO sehingga membangkitkan kemarahan kaum Cina.

    Kali ini, helahnya mungkin berlainan namun tujuannya masih kekal sama.Justeru, tidak hairanlah apabila MCA hanya mampu memenangi 1 kerusi menerusi Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong manakala Gerakan pula tewas dikesemua kerusi yang mereka tandingi. 

    Hari ini, kita hanya mampu memerhati dan berharap, janji yang DAP dan PKR tabur ketika tempoh berkempen dahulu, dipenuhi. Andai tidak, percayalah, rakyat telah mengalami kerugian selama 5 tahun dengan membiarkan agenda pembangunan dan masa depan lebih cerah ditenggelami dengan politik kebencian dan janji-janji palsu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bicara Politik DAP Lebih Lunak Dari Jaminan Masa Depan BN Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top