My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 31 May 2018

    Adakah Kita Sedang Menuju Kearah Krisis 1997 Dan 1998?



    Pastinya ramai yang masih mengingati peritiwa hitam dalam sejarah ekonomi negara apabila negara mengalami kejatuhan matawang Ringgit di pasaran antarabangsa. Kala itu, bukan ramai dikalangan rakyat yang kehilangan kerja, malah pelabur asing serta kilang-kilang milik mereka juga ditutup sehingga menyebabkan negara menghampiri era muflis pada ketika itu.

    Bayangkan, saham-saham utama negara turut mengalai penyusutan mendadak sehinggakan Bursa Saham Kuala Lumpur pernah mencatat angka 700, terendah dalam sejarah. Pada ketika itu, ramai yang menjadi penganggur. Ada jua diantaranya membuka stall-stall burger bagi menyara kehidupan seharian.

    Hari ini, sudah 20 tahun berlalu sejak kisah hitam dalam sejarah ekonomi negara ini berlaku, negara nampaknya sekali lagi seolah-olah sengaja menuju kezaman kegelapan ekonomi ini sekali lagi. Secara amnya, menurut pakar teori ekonomi dunia, sesebuah ekonomi di sesebuah negara akan mengalami kejatuhan ekonomi berselang setiap 10 tahun.

    Namun, apa yang berlaku di Malaysia sejak 21 hari ini menampakkan, ekonomi Malaysia semakin menguncup dan ramai dikalangan pelabur sudah mula angkat kaki meninggalkan Malaysia. Kenapa perkara ini boleh berlaku sedangkan dalam banyak laporan antarabangsa, Malaysia adalah sebuah negara yang dianggap sebagai antara syurga pelaburan dunia?

    Jawapannya mudah. Sejak 10 Mei yang lalu, sehari selepas kerajaan Barisan Nasional tumbang, keadaan semasa negara agak bercelaru. Pada kebiasaannya, setiap kali selepas Pilihan Raya Umum, sesebuah kerajaan hanya mengambil masa kurang 48 jam untuk memastikan semua bahagian penting kerajaan diisi oleh menteri yang berkaitan.

    Namun apa yang berlaku, sepanjang seminggu selepas Pilihan Raya, negara ditadbir oleh seorang sahaja sebelum senario ini berubah pada hari kelapan. Tidan cukup dengan itu, dasar kerajaan yang mahu menghapuskan cukai GST serta dilihat kurang mesra pelabur juga menjadikan negara semakin hari semakin dipinggirkan.

    Lebih memburukkan keadaan, Kementerian Kewangan yang sepatutnya menjaga kepentingan pelabur asing, lebih sibuk mencari salah 1MDB dan SRC International sehinggakan ramai dikalangan pelabur keliru tentang dasar negara di bawah kerajaan baru.

    Akibatnya, Ringgit mula didagangkan dalam keadaan lemah yang mana hari ini, Ringgit diniagakan pada RM 3.9998 per USD 1. Ini bukan satu perkembangan yang sihat kerana kira-kira 3 minggu lalu, prestasi Ringgit mencatatkan peningkatan ketara apabila Ringgit diniagakan pada RM 3.8122 per USD 1.

    Lebih teruk lagi, sejak Khamis lalu, indeks KLSI turut mencatatkan penurunan berterusan sehinggakan ianya disifatkan sebagai yang terburuk dalam tempoh 20 tahun. Ini semua adalah petunjuk utama keadaan ekonomi semasa negara dan jika trend seumpama ini berterusan, nampaknya kita semakin menghampiri era 1997 / 1998.

    Andai ini berlaku, kita sekali lagi bakal terjebak kekancah kemelesetan yang maha dahsyat dan seluruh rakyat di negara ini bakal mnghadapi gelombang kemelesetan dan kegawatan ekonomi paling teruk dalam sejarah.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Adakah Kita Sedang Menuju Kearah Krisis 1997 Dan 1998? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top