My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 14 May 2018

    Pemimpin Syiah Dahului Keputusan Pilihan Raya Iraq



    MOQTADA al-Sadr mendahului keputusan pilihan raya Parlimen Iraq selepas meraih lebih separuh kiraan undi, kata Suruhanjaya Pilihan Raya negara itu, semalam. 

    Perkara itu menunjukkan golongan Syiah kembali mendapat sokongan selepas disisih penyokong pesaingnya di Iran. Blok pemimpin militia Syiah, Hadi al-Amiri, yang mendapat sokongan Tehran, berada di tempat kedua, menurut kiraan undi lebih 95 peratus di 10 daripada 18 wilayah di Iraq. 

    Perdana Menteri, Haider al-Abadi berada di tempat ketiga, sedangkan sumber keselamatan dan suruhanjaya terdahulu mengatakan beliau mendahului keputusan pilihan raya Sabtu lalu, kali pertama diadakan selepas kekalahan militan Daesh.

    Suruhanjaya Pilihan Raya Bebas berkata, jumlah keluar mengundi 44.52 peratus dengan 92 peratus undi sudah dikira, lebih rendah berbanding pilihan raya sebelumnya. Keputusan penuh akan diumumkan secara rasmi hari ini.

    Sadr dan Amiri mendahului empat daripada 10 wilayah yang sudah dikira undi tetapi blok ulama itu menguasai lebih undi di ibu kota ini, yang memiliki jumlah kerusi tertinggi.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pemimpin Syiah Dahului Keputusan Pilihan Raya Iraq Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top