My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 30 May 2018

    Bayar Negara Orang Lebih Utama Dari Bela Nasib 17 Ribu Orang



    Ramai yang menganggap, tindakan kerajaan hari ini yang memutuskan untuk membatalkan terus pembinaan High Speed Rail (HSR) yang menghubungkan KL Sentral melalui Bandar Malaysia ke Singapura sebagai satu keputusan yang tidak tepat. Manakan tidak, hasil daripada keputusan ini, kerajaan terpaksa membayar penalti tebus kontrak sebanyak RM 500 juta.

    Menariknya, RM 500 juta ini di bayar kepada Singapura secara one off dengan menggunakan wang negara. Memang, agak sukar untuk menafsirkan, kenapa projek berimpak tinggi ini dibatalkan begitu sahaja sedangkan menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh kerajaan sebelum ini dan SPAD, projek berkenaan sudah mencapai angka 18 peratus siap.

    Apa yang melucukan adalah, sepanjang beberapa minggu ini, kerajaan seringkali mendakwa, hutang negara kini sudah mencecah angka RM 1 trilion. Walhal, menurut kenyataan dari IMF, Bank Dunia dan Bloomberg, hutang negara adalah sekitar RM 686.8 bilion, iaitu kira-kira 55 peratus daripada pendapatan negara.

    Jika melihat kepada angka hutang negara ini, apa perlunya kerajaan hari ini membayar pampasan sehingga RM 500 juta kepada negara luar sedangkan kira-kira lebih 17 ribu orang yang bekerja di sektor awam secara kontrak, ditamatkan perkhidmatan mereka serta merta. Bukankah RM 500 juta ini dilihat mampu untuk membayar sekurang-kurangnya 3 bulan penuh gaji mereka?

    Hari ini, nasib mereka yang kehilangan kerja sebaik sahaja kerajaan baru dibentuk, kekal menimbulkan tandatanya. Secara amnya, majoriti daripada mereka adalah terdiri dari kaum Melayu dan beragama Islam yang sedang menjalani ibadat Puasa dan akan menyambut Hari Raya AIdilfitri dalam tempoh 15 hari sahaja lagi.

    Pastinya, dikalangan mereka akan mula merenung masa depan dengan ketidak tentuan masa depan ini, mereka dikejutkan dengan keupayaan kerajaan membazirkan wang negara sebanyak RM 500 juta untuk dibayar kepada kerajaan negara lain. Apakah kerajaan negara lain itu jauh lebih utama berbanding layanan yang diterima oleh mereka yang menjadi rakyat Malaysia?

    Memang cukup menyedihkan bilamengenang semula apa yang telah berlaku sepanjang tempoh 20 hari ini. Namun, apa lagi yang boleh dilakukan kerana ada diantara mereka yang kehilangan kerjaini sendiri yang memilih kerajaan yang ada pada hari ini. Nasi sudah menjadi bubur dan terimalah dengan tenang bahawa kerajaan asing jauh lebih utama dari nasib rakyatnya sendiri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bayar Negara Orang Lebih Utama Dari Bela Nasib 17 Ribu Orang Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top