My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 31 May 2018

    Kerajaan Payung Rakyat Atau Rakyat Payung Kerajaan?



    Bagi setiap seorang manusia di muka bumi ini, antara perkara yang begitu diharapkan dari sesebuah kerajaan adalah menjaga kebajikan dan keperluan rakyatnya tanpa mengira apa jua fahaman politik. Tanyalah sesiapa sahaja, mereka pasti meletakkan harapan yang menggunung kepada kerajaan yang telah mereka pilih bagi memastikan segala keperluan rakyat dan negara, kekal terpelihara.

    Hal yang sama turut berlaku di Malaysia cuma, Malaysia mempunyai keunikannya yang tersendiri. Seperti yang pernah diluahkan oleh kerajaan British semasa negara menuntut kemerdekaannya dahulu, mereka menyifatkan Malaysia sebagai sebuah negara bom jangka. Ini kerana, didalamnya terdapatpelbagai agama, kaum dan etnik yang membentuk sebuah negara bernama Malaysia.

    Di sinilah peranan besar kerajaan dalam memastikan kesamarataan kaum serta memenuhi kepelbagaian keperluan demi meastikan negara kekal aman dan makmur. Namun begitu, sebaik sahaja Pakatan Harapan membentuk kerajaan setelah menaburkan begitu banyak janji, nampaknya, masih belum ada yang benar-benar telah dikotakan.

    Lebih memburukkan keadaan, kerajaan sendiri mengumumkan bahawa negara mempunyai hutang yang cukup besar sehingga mencecah RM 1.2 trilion. Walhal, sebelum ini, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dan Lim Guan Eng sendiri selaku Menteri Kewangan mengumumkan bahawa kedudukan ekonomi negara serta hutang luar Malaysia berada pada tahap terbaik dan terkawal.

    Namun, hal ini tidak dipersetujui oleh Tun Dr Mahathir selaku Perdana Menteri. Disebalik pengumuman yang dibuat oleh Tan Sri Zeti dan Lim Guan Eng ini, beliau masih kekal berpendapat bahawa hutang negara cukup tinggi. Dari sinilah beliau membuat keputusan membatalkan projek HSR dan MRT 3 yang mengakibatkan negara terpaksa mengalami kerugian yang bukan alang kepalang tingginya.

    Untuk rujukan, pembatalan pembinaan HSR ini telah menyebabkan Malaysia terpaksa membayar RM 500 juta kepada Singapura dan telah menyebabkan kira-kira lebih 40 ribu orang kehilangan kerja serta merta. Begitu juga dengan MRT3 yang kini giat dijalankan yang mana pihak pemaju mengalami kerugian ratusan juta Ringgit dengan kira-kira 20 ribu orang hilang sumber pendapatan.

    Di sebalik semua ini, semalam, Tun Dr Mahathir mengumumkan penubuhan tabung khas untuk meminta rakyat menyalurkan sumbangan mereka kepada kerajaan bagi melangsaikan hutang negara. Memang cukup menghairankan, apa keperluan penubuhan tabung ini sedangkan Malaysia sendiri dilihat langsung tidak kisah membayar RM 500 juta kepada Singapura?

    Lebih menghairankan, semasa pengumuman penubuhan tabung berkenaan, kerajaan jugamengambil keputusan untuk membawa siaran langsung perlawanan Piala Dunia yang akan dilangsungkan di Russia, bulan hadapan. Ianya juga melibatkan kos sebanyak RM 40 juta yang mana wang berkenaan di bayar kepada pihak Astro sebagai penyiar rasmi.

    Bayangkan, disaat kerajaan mengumumkan kononnya jumlah hutang yang tinggi, kerajaan masih mampu membazirkan RM 540 juta hanya untuk dua situasi. Malah, dalam tempoh 21 hari ini juga, angka mereka yang kehilangan kerja juga semakin bertambah dari 17 ribu orang kepada 20 ribu orang dalam sekelip mata.

    Apa rasionalnya penubuhan tabung ini? Jika kerajaan mendakwa kadar hutang negara cukup tinggi, ingin ditanyakan juga, pada 1986, kerajaan menanggung hutang sebanyak 103 peratus dari KDNK negara. Kenapa pada ketika itu, tidak ada usaha meminta derma dilakukan? Begitu juga semasa krisis matawang yang berlaku pada 1997 dan 1998. Kenapa tidak ada kutipan derma di kutip?

    Jika kita soroti keseluruh dunia, negara-negara seperti Greece, Haiti, Venezuela, Uruguay, Iraq, Syria dan beberapa lagi negara di dunia, tidak pula meminta rakyat mereka menyumbangkan derma bagi membantu memulihkan ekonomi mereka yang terjejas seperti mana yang berlaku di Greece, sebuah negara yang secara sahnya diiktiraf sebagai negara yang muflis sepenuhnya.

    Menghairankan, di Malaysia, kita tidak terkena apa-apa jua bencana alam. Malah kadar hutang negara kekal berada pada tahap terkawal seperti mana yang disebut di dalam laporan Bank Dunia, IMF dan juga Bloomberg Bussiness. Apa rasionalnya penubuhan tabung ini? Adakah cukup wang berkenaan digunakan untuk membayar kesemua hutang negara?

    Hanya dalam tempoh 21 hari, harapan rakyat untukmelihat kerajaan baru ini memayungi mereka nampaknya semakin pudar. Bermula semalam, peranan kerajaan yang sepatutnya memayungi rakyat, telah diambil alih oleh rakyat yang hari ini bukan sahaja terpaksa berhadapan dengan kenaikan harga barang, menanggung hutang persendirian, malah kini, hutang negara juga terpaksa digalas oleh rakyat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kerajaan Payung Rakyat Atau Rakyat Payung Kerajaan? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top