My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 28 May 2018

    Selepas Dimanjakan, Hari Ini Terpaksa Merayu



    Rasanya, hari ini, pasti ramai yang mula menyedari bahawa selama ini, agensi mahupun beberapa GLC memang dimanjakanoleh kerajaan BN dan mendapat perhatian khusus oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. Saban tahun, selama 9 tahun tanpa gagal, ada sahaja berita baik diumumkan oleh beliau samada menerusi belanjawan mahupun menerusi pengumuman secara langsung.

    Ada sahaja pihak-pihak yang bekepentingan samada menerusi agensi mahupun GLC, menerima imbuhan atau bantuan terus daripada kerajaan BN. Paling kerap menerima bantuan terus daripada kerajaan adalah para peneroka kesemua 54 buah Felda di seluruh negara.

    Saban tahun, sejak 9 tahun yang lalu, ada sahaja bonus hari raya diumumkan oleh Datuk Seri Mohd Najib. Tambahan pula, Felda begitu dekat dihati beliau kerana Felda ini adalah hasil daripada idea dan kerja keras Almarhum bapa beliau, Allahyarham Tun Abdul Razak. Justeru, pastinya perhatian beliau lebih terarah kepada Felda bagi memastikan kebajikan mereka sentiasa terjaga.

    Namun, siapa sangka, disebalik segala perhatian diberikan kepada Felda, keputusan Pilihan Raya Umum ke 14 menyaksikan, 53 daripada 54 buah Felda telah membuat keputusan untuk menolak beliau keluar dari tampuk pemerintahan. Mereka lebih senang mempercayai apa sahaja dakyah daripada Pakatan Harapan terutamanya sekali sebuah NGO berasaskan Felda, ANAK.

    Memang diakui, wujud beberapa masalah dalaman di peringkat kepimpinan tertinggi Felda, namun perlu diingatkan, tidak ada seorang pun warga Felda langsung tidak mendapat imbuhan hasil daripada kerja mereka. Malah, segala kebajikan mereka masih kekal terpelihara meskipun wujud beberapa situasi yang agak kurang menyenangkan hasil daripada perniagaan yang dilakukan oleh Felda dan FGV.

    Hari ini, situasinya berbeza. Kelompok yang selama ini begitu dijaga rapi oleh Datuk Seri Mohd Najib hari ini telah bertukar menjadi "pengemis" mengharapkan ihsan daripada kerajaan bagi pemberian bantuan khas Aidilfitri seperti mana yang mereka terima sebelum ini. Siapa sangka, dari anak emas, dimanja dan dibelai, hari ini terpaksa mengharap belas ihsan orang lain.

    Memetik laporan Sinar Harian hari ini, wakil Aktivis Generasi Kedua Felda dilaporkan berharap, kerajaan tidak melupakan golongan warga Felda yang berhempas pulas mengeluarkan hasil pertanian untuk negara, Justeru katanya, beliau berharap, kerajaan dapat mempertimbangkan bonus hari raya untuk mereka.

    Sedih bukan? Tetapi itulah hakikatnya yang berlaku. Paling mencuri tumpuan, CUEPECS juga terpaksa merayu kepada kerajaan untuk pihak kerajaan memberikan bonus atau saguhati kepada kakitangan awam untuk persediaan menyambut Hari Raya Aidilfitri.

    Apa lagi yang boleh dikatakan. Selama menjadi anak emas, langsung tidak dihargai. Kini, apabila sudah menjadi seperti anak tiri hanya kerana termakan hasutan dan fitnah, untuk merasai nikmat terdahulu, mereka terpaksa menjadi seperti "pengemis" mengharapkan belas ihsan.Bersabarlah. Bukan orang lain yang mewujudkan masalah ini.Tangan kita sendiri yang menunjukkan hala tuju kita untuk 5 tahun yang akan datang.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Selepas Dimanjakan, Hari Ini Terpaksa Merayu Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top