My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 2 May 2018

    Kantoi Guna Bom Tangkap Ikan



    JURAGAN dan tiga awak-awak ditahan pihak berkuasa selepas dipercayai menangkap ikan menggunakan bahan letupan di perairan Pulau Gaya, di Kota Kinabalu, semalam. 

    Pada kejadian 5.55 petang itu, suspek berusia 15 hingga 60 tahun itu ditahan oleh sepasukan anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) yang menjalankan Op Sejahtera di perairan Pulau Gaya.

    Pengarah Maritim Daerah 15 Kota Kinabalu, Laksamana Pertama Adam Aziz, berkata, pihaknya menerima maklumat berhubung aktiviti penangkapan ikan di sekitar pulau berkenaan. Beliau berkata, susulan itu, bot pengawal 38 bergerak ke lokasi sebelum menahan sebuah bot pam yang menuju ke Beting Beruas.

    "Hasil pemeriksaan, seorang juragan dan tiga awak-awak tanpa dokumen pengenalan diri berada di atas bot berkenaan. “Pemeriksaan lanjut menemui ikan disyaki ditangkap dengan cara bom di perairan Pulau Gaya, serta beberapa peralatan bom ikan," katanya menerusi kenyataan, hari ini. 

    Menurutnya, bot dan semua suspek ditahan dan dibawa ke Jeti Maritim Malaysia di Sepanggar. “Kes disiasat mengikut Seksyen 26(1)(a) Akta Perikanan 1985 dan Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63,” katanya.

    Dalam pada itu, Adam berkata, sejak Januari hingga semalam, pihaknya merekodkan tujuh tangkapan bot pam berkaitan aktiviti menangkap ikan dengan kaedah bom. "Sehubungan itu, APMM memandang serius terhadap aktiviti pengeboman ikan dan tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana individu didapati terbabit dalam kegiatan berkenaan," katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kantoi Guna Bom Tangkap Ikan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top