My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 29 September 2017

    SPAD Model Terbaik Urus Pengangkutan Awam Darat Terbaik Di Dunia


    Satu ketika dahulu, industri pengangkutan awam darat Malaysia dilihat tidak begitu efisyen. Ada sahaja rungutan yang akan kedengaran setiap kali pengguna menggunakan pengangkutan awam terutamanya di Lembah Klang. Keadaan ini berpunca daripada ketiadaan satu agensi khas yang menyelenggara dan memantau pergerakan kenderaan awam yang beroperasi di negara ini.

    Menyedari akan hakikat ini, pada Jun 2010, satu suruhanjaya telah ditubuhkan khas oleh kerajaan bagi menyelaras dan menguruskan pengangkutan awam darat di negara ini. Maka terbentuklah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) yang dipengerusikan oleh Tan Sri Syed Abdul Hamid Albar.

    Pada tahun yang sama, Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam 2010 dan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 diluluskan dalam sesi Parlimen. Antara tujuan utama penubuhan SPAD ialah meningkatkan sistem pengangkutan awam negara yang menjadi teras Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) .

    Dari segi penumpuan pula, ianya lebih kepada sistem pengangkutan awam darat di Semenanjung Malaysia kemudian diperluaskan ke Sarawak dan Sabah. Antara lain penubuhan SPAD ini ialah menentukan dasar dan merancang perkhidmatan rel, bas dan teksi serta pengangkutan barangan melalui rel dan jalan raya.

    Malah, SPAD telah mengambil alih peranan Jabatan Keretapi Malaysia, Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) serta fungsi Pesuruhjaya Pelancongan dalam urusan perlesenan bas-bas pelancongan dan bas henti-henti di seluruh Semenanjung Malaysia.

    Hari ini, setelah lebih 7 tahun penubuhan SPAD, apa yang dirrancangkan oleh kerajaan nyata telah menampakkan hasil yang cukup memberansangkan.Selain daripada menjalankan tugasan pemantauan dan pengurusan kenderaan awam darat negara, SPAD juga kini turut menjalinkan kerjasama dengan beberapa agensi kerajaan yang lain seperti PDRM, JPJ, MIROS dan lain-lain lagi dalam penguatkuasaan dan pematuhan Akta Jalan Raya.

    SPAD juga tidak hanya memberi penumpuan kepada kenderaan awam yang bergerak di jalan raya semata-mata. SPAD juga turut memainkan peranan penting dalam mengurus dan memantau perjalanan sistem pengangkutan rel di negara ini. LRT, MRT, Monorel, Komuter dan lain-lain lagi turut berada di bawah bidang kuasa SPAD.

    Kesemua ini telah menyaksikan, SPAD antara agensi yang paling produktif dan telah berjaya membawa sistem pengangkutan awam di negara ini ditahap yang cukup membanggakan. Usaha berterusan yang dilakukan SPAD ini boleh dianggap sebagai satu bentuk modul pengawasan pengangkutan awam darat paling berjaya di Asia malah di seluruh dunia.

    Semua ini hasil daripada kerjasama erat pelbagai pihak dalam memastikan sistem pangangkutan awam darat negara bergerak seiring dengan kemajuan yang dinikmati negara hari ini. Sekalung tahniah diucapkan kepada SPAD kerana mampu menjalankan amanah yang diberikan oleh kerajaan dalam memastikan sistem pengangkutan awam negara berada pada tahap optimum dan komprehensif.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: SPAD Model Terbaik Urus Pengangkutan Awam Darat Terbaik Di Dunia Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top