My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 18 September 2017

    Detik Romantis Menjadi



    Filem arahan Eyra ini mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Pertama dari segi idea, walaupun secara asasnya agak klise dengan cerita cinta biasa tapi garapannya lebih santai dan mudah dihadam. Penonton pasti tertarik pada premis dan set yang cantik, ringkas dan mempunyai palet warna yang tersendiri. 

    Palet warna pada premis dan set, diceriakan lagi dengan kepelbagaian karakter yang wujud. Dialog filem kebanyakannya juga ringkas dan serasi dengan babak. Apatah lagi lakonan Kamal Adli dan Tiz Zaqyah menjadikan setiap babak romantis terhasil dengan ceria. Begitu juga watak lain membabitkan Vicha Saywho dan Anam Azizani yang mempunyai lontaran rasa ceria tersendiri.

    Ditambah pula dengan lagu runut yang menarik dan ceria, menjadikan penceritaan Kolestrol VS Cinta lebih ‘catchy’. Pun begitu, filem ini tetap mempunyai beberapa eleman yang mungkin ‘terlupa’ untuk disuntik. Tidak pasti disebabkan kesan suntingan atau sebaliknya, garapan setiap babak terlalu ringkas.

    Babak ke babak tidak diberi ruang untuk berkembang dengan sempurna. Kesudahannya hilang sedikit proses momen untuk berkembang dalam diri penonton. Watak juga tidak diperkembangkan dengan baik. Mereka seolah-olah mahu cepat habis kerana perlu ke babak seterusnya. Paling jelas pada babak bibit cinta antara Irfan (Kamal) dan Krisya (Tiz).

    Tanpa penjelasan kukuh dan boleh dipercayai, cinta mereka tiba-tiba saja berputik sehinggakan hanya disebabkan satu dua ayat diungkapkan Irfan, Krisya terus angau. Begitu juga babak Ardell yang tiba-tiba saja ada isu dengan bapanya tetapi diselesaikan dengan satu nasihat daripada dua rakan baiknya. 

    Satu lagi perkara ialah elemen ‘product placement’ (peletakan produk tajaan) yang agak keterlaluan sehinggakan hampir mengganggu momen perbualan mereka. Jika dilihat pada filem bertih jagung sedia ada, elemen peletakan produk tajaan memang wujud tetapi ia tidaklah terlalu ditekankan.

    Mungkin pengarah boleh cari formula lain selepas ini. Dari segi teknikal, walaupun kerja kamera filem antara terbaik pernah dihasilkan, beberapa babak yang babitkan ‘close-up’ pada wajah watak tidak sesuai di layar lebar.

    Ia tidak saja membuatkan penonton pening tetapi pada masa sama, menampakkan kelemahan ketara pada riak wajah pelakon. Pun begitu, filem ini boleh dianggap antara filem komedi romantis yang wajar jadi pilihan tontonan pasangan baru bercinta.

    • FILEM: Kolestrol VS Cinta
    • ARAHAN: Eyra Rahman
    • PELAKON: Kamal Adli, Tiz Zaqyah, Vicha Saywho, Ardell Aryana, Anam Azizani dan Dayang Areeda
    • GENRE: Komedi romantis
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Detik Romantis Menjadi Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top