My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 27 September 2017

    Hal Uber Pun Mahu Dikaitkan Dengan DoJ?



    Kadang kala, sukar untuk memahami sikap pembangkang di negara ini. Pada satu ketika, mereka begitu menghentam teruk negara kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat yang kononnya negara berkenaan adalah ejen Yahudi dan ejen penakluk. Akan tetapi, jika kena pada kehendak mereka, Amerikalah negara yang membela nasib dan suara mereka.

    Terbaru, dalam satu laporan yang disiarkan oleh Bloomberg yang bertajuk "Uber Faces Widespread Asia Briberry Allegations Amid U.S. Criminal Probe" telah meletakkan Malaysia sebaris dengan negara China, India, Indonesia dan Korea Selatan untuk disiasat dibawah elemen quid pro qua iaitu elemen muafakat.

    Menerusi artikel ini, Jabatan Keadilan Amerika kononnya sedang menyiasat kelulusan dari kerajaan yang membenarkan sistem e-Hailing di laksanakan dan sekaligus kononnya menyatakan ia mempunyai unsur rasuah.

    Seperti biasa, apabila mendengar sahaja kertas siasatan dibuka oleh DoJ, seperti mempunyai magnet atau seperti monyet mendapat pisang, pembangkang khususnya DAP melompat kegembiraan. Hal ini diserlahkan oleh salah seorang Ahli Parlimen DAP, Liew Chin Tong.

    Dia sebelum ini dilihat tidak berpuas hati apabila Datuk Seri Hajah Nancy Shukri enggan melayan soalannya mengenai sumbangan korporat dari Pusat Inovasi dan Kreatif Global Malaysia (MaGIC) serta pelaburan sebanyak USD 30 juta dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) ke dalam UBER sebelum undang-undang e-hailing ini dibenarkan.

    Walhal sebelum ini, beliau telah menerangkan di dalam Parlimen mengenai sumbangan korperat berkenaan dan beliau telah menafikan bahawa wujud salah laku yang melibatkan UBER dan MaGIC dalam dakwaan rasuah dan menafikan tiada elemen quad pro quo.

    Pada penerangan yang sama, beliau turut menjelaskan bahawa pelaburan yang dilakukan oleh KWAP itu kepada UBER sebanyak USD 30 juta (RM 125.95 juta) itu adalah berdasarkan penilaian yang telah dibuat serta mengambil kira potensi pelaburan secara menyeluruh.Mana mungkin KWAP tidak memikirkan pelan pelaburan sebelum melakukan sebarang perlaburan.

    Nampaknya, pihak pembangkang ini benar-benar bergantung harap kepada DoJ walaupun hakikatnya, Presiden Amerika, Donald Trump sendiri telah melabelkan DoJ sebagai satu badan yang tidak boleh dipercayai. Jika Presiden sendiri pun sudah tidak mempercayai apa jua langkah DoJ, kenapa pula kita seperti monyet mendapat pisang begitu beriya-ia mempercayai DoJ?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Hal Uber Pun Mahu Dikaitkan Dengan DoJ? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top