My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 September 2017

    Kami Bukan Klon DAP Atau Menjalankan Agenda DAP!



    Kebelakangan ini, terdapat satu usaha dari beberapa pihak yang cuba mengaitkan salah sebuah parti komponen utama Barisan Nasional, MCA yang kononnya adalah klon DAP di dalam BN. Malah, ada juga dakwaan yang menyatakan MCA cuba menggerakkan agenda Malaysia Malaysian DAP di dalam BN yang menyasarkan BN semakin lemah menuju PRU 14.

    Dakwaan ini bersandarkan kepada beberapa keputusan yang diambil oleh MCA yang kononnya dilihat agak selari dengan ketua parti pembangkang berkenaan. Malah, ada yang kononnya mendakwa, MCA hanya mementingkan kaum Cina semata-mata dan tidak memperdulikan nasib kaum Melayu di Parlimen yang mereka menangi.

    Melihat kepada tuduhan dan dakyah karut ini, mereka sebenarnya terlupa barangkali bahawa sejak tertubuhnya Parti Perikatan pada tahun 1955, komitmen MCA terhadap Barisan Nasional tidak pernah berubah. Memang ada beberapa perkara mungkin dilihat hampir sependapat dengan DAP namun ianya diambil dari konteks positif dan bukan bersetuju secara membuta tuli.

    Pendirian MCA sejak dahulu lagi memang jelas iaitu membela semua kaum di mana sahaja Parlimen yang mereka menangi. Sebagai sebuah parti utama bagi kaum Cina di negara ini, sudah tentulah agenda membela nasib kaum Cina antara perkara utama yang diperjuangkan oleh MCA.

    Sama seperti UMNO yang membela nasib kaum Melayu, MIC untuk kaum India, jadi apa salahnya MCA membela nasib kaum Cina? Mungkin penyebar dakyah dan fitnah ini cuba mengalihkan tumpuan kepada slogan 1 Malaysia dan Negaraku Malaysia di mana semua orang tahu, di Malaysia didiami oleh lebih 50 kaum dan etnik.

    Untuk menyamakan MCA dan DAP adalah satu persamaan yang langsung tidak masuk akal. MCA mempunyai teras perjuangannya yang tersendiri dan parti ini kekal menjadi tunggak kepada BN dan kerajaan hari ini. Manakala DAP pula lebih berminat untuk mengucar kacirkan perpaduan semua kaum di negara ini dengan muslihat politik kotor mereka.

    Tambahan pula, seperti UMNO, kesemua pemimpin MCA masih berpegang teguh kepada prinsip kepercayaan agama sejak turun temurun, sama seperti UMNO yang menjadikan Islam sebagai pegangan utama parti berkenaan. Berlainan dengan DAP, mereka memperjuangkan apa yang paling ditentang oleh semua agama seperti LGBT, pesta arak dan sebagainya.

    Justeru, apa yang diharapkan adalah, berhenti dari terus mengaitkan MCA dengan DAP kerana pendirian kedua-dua parti ini jelas berbeza. Untuk menyamakan kedua-dua parti ini adalah satu tindakan yang silap kerana MCA lebih ikhlas memperjuangkan nasib rakyat berbanding DAP yang hanya mementingkan kuasa dan tidak memperdulikan masalah dan nasib rakyat yang mereka wakili.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kami Bukan Klon DAP Atau Menjalankan Agenda DAP! Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top