My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 September 2017

    MAB Jimat Kos Operasi 20 Peratus


    Malaysia Airlines Berhad (MAB), yakin pembelian 16 pesawat Boeing secara pajakan semula jualan dan operasi berupaya memberi penjimatan antara lima hingga 20 peratus bagi kos operasi pajakan syarikat penerbangan nasional itu. 

    Ketua Pegawai Eksekutifnya Peter Bellew berkata, dengan pembelian itu juga, MAB dapat melaksanakan pelan penstrukturan semula kumpulan pesawatnya terdiri daripada pesawat berbadan kecil dan lebar kepada sistem operasi penggunaan pesawat lebih seimbang bagi kedua-dua jenis pesawat itu.

    Beliau berkata, setakat tahun ini, MAB mempunyai 48 pesawat berbadan kecil dan 21 pesawat lebar menjadikan nisbah operasinya kepada 70 peratus dan 30 peratus serta berharap ia dapat diseimbangkan masing-masing kepada 45 dan 35 pesawat iaitu 56 peratus dan 44 peratus menjelang 2022.

    “Bagi memastikan kelancaran operasi Malaysia Airlines di semua 50 laluan antarabangsa dan domestik, penyusunan semula semua pesawat sedia ada dan baru itu dijangka dapat memberikan penjimatan kepada operasi pajakan ditanggung syarikat tanpa membabitkan sebarang pembiayaan tambahan.

    “Matlamat kita jelas iaitu mengembalikan syarikat penerbangan nasional yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia ini kepada era kegemilangannya semula,” katanya pada sidang media khas mengenai penyusunan strategi pesawat MAB di sini, semalam.

    Pada 12 September lalu, Boeing dan MAB menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk membeli 16 pesawat iaitu masing-masing lapan pesawat 787 Dreamliners dan 737 MAXs ketika kunjungan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke Amerika Syarikat (AS).

    Pengumuman itu termasuk lapan 787-9 Dreamliners dengan mengubah tempahan lapan pesawat Boeing 737 MAX Malaysia Airlines sedia ada dan tambahan lapan hak pembelian 737 MAX 8s, selain perkhidmatan Global Fleet Care Boeing bagi mengurus kumpulan pesawat syarikat penerbangan itu yang sedia ada dan pesawat Boeing akan datang.

    Dalam perkembangan lain, beliau berkata, MAB mampu mencapai penarafan lima bintang Skytrax menjelang 2019 berikutan pelan pemulihan syarikat berkenaan berjalan lancar mengikut jadual. “Pada tahun ini, kami banyak menjalin usaha sama dengan Skytrax menerusi program audit, analisis jurang dan pelan tindakan ke arah merealisasikan penarafan lima bintang itu,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: MAB Jimat Kos Operasi 20 Peratus Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top