My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 2 March 2018

    Dendam Drebar



    Bekas pemandu peribadi kepada Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM), Tan Sri Razali Ismail dihukum penjara 36 bulan, denda RM45,000 serta satu sebatan oleh tiga Mahkamah Majistret di sini, semalam atas 25 pertuduhan memalsukan cek dan menyalahgunakan harta milik bekas majikannya itu membabitkan lebih RM700,000, dua tahun lalu. 

    Mohamad Faisal Mohamad Sanusi, 31, dijatuhi hukuman itu selepas dia mengaku salah sebaik saja semua pertuduhan dibacakan masing-masing di hadapan Majistret Siti Radziah Kamarudin, Maizatul Munirah Abdul Rahman dan Mahyudin Mohmad Som. Mahkamah memerintahkan hukuman penjara itu bermula dari tarikh tertuduh ditangkap pada 25 Februari lalu.

    Tertuduh turut berdepan hukuman penjara 45 bulan sekiranya gagal membayar denda itu. Mengikut pertuduhan pertama hingga ke-24, tertuduh didakwa melakukan pemalsuan 24 cek milik Razali, 79, dengan jumlah yang ditunaikan ialah RM762,706 dengan niat supaya dokumen palsu itu digunakan bagi tujuan menipu pihak bank.

    Kesalahan itu dilakukan masing-masing di Maybank Wangsa Maju dan Ampang Park serta Standard Chartered Jalan Ampang di sini, antara 4 Ogos 2016 dan 5 November 2016 dan didakwa mengikut Seksyen 468 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan boleh dikenakan denda.

    Mohamad Faisal turut didakwa dengan satu pertuduhan menunaikan satu cek bernilai RM35,000 milik Razali dan dengan curangnya menyalahgunakan wang itu di Standard Chartered Jalan Sultan Ismail di sini, pada 31 Oktober 2016.

    Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan sebat dan boleh dikenakan denda. Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya K Vasugi, Nur Farah Adilah Noordin dan Noorelynna Hanim Abd Halim manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

    Pada prosiding itu juga, peguam M Segaran hadir sebagai peguam pemerhati bagi pihak mangsa. Terdahulu, bapa tiga anak itu merayu mahkamah memberikan hukuman ringan dan berjalan serentak kepadanya atas alasan dia menyesal dengan apa dilakukannya.

    “Saya sedar apa yang saya lakukan salah tapi saya buat perkara itu selepas saya dibuang kerja. Saya buat dalam keadaan marah dan dendam,” rayunya sambil menangis.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Dendam Drebar Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top