My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 November 2017

    Hampir 64 Peratus Kes Berjaya Diselesaikan



    Sebanyak 63.84 peratus atau 173 daripada 271 keseluruhan kes jenayah indeks diselesaikan oleh Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu sejak 1 Januari hingga 31 Oktober tahun ini. Ketua Polis Daerah Lahad Datu Asisten Komisioner Hamzah Ahmad berkata penyelesaian kes itu melibatkan kes jenayah keganasan serta jenayah harta benda. 

    "Peratusan tinggi penyelesaian membuktikan kemampuan dan komitmen polis dalam menangani kes jenayah di daerah ini," katanya ketika berucap pada Perhimpunan Bulanan IPD Lahad Datu di sini, semalam.

    Setakat Januari hingga Oktober ini juga, kadar indeks jenayah dicatatkan menurun kepada 271 kes berbanding 300 pada tempoh sama tahun lalu. "Kes direkodkan tahun ini termasuk dua kes bunuh, 13 kes samun, 30 kes kecurian motosikal dan 69 kes pecah rumah," katanya lagi.

    Dalam pada itu, Hamzah berkata bagi tempoh sama seramai 160 individu ditahan terlibat kes dadah di Lahad Datu dengan 21 kes membabitkan 28 individu direkodkan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman gantung sampai mati.

    Sementara itu, beliau turut mengingatkan semua warga IPD Lahad Datu agar tidak bersekongkol dengan kegiatan jenayah termasuk penyeludupan yang menyumbang kepada jenayah rentas sempadan seperti penyusupan masuk pengganas ke negara ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Hampir 64 Peratus Kes Berjaya Diselesaikan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top