My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 November 2017

    Jessica Chew Dilantik Timbalan Gabenor Baharu BNM



    Menteri Kewangan meluluskan pelantikan Jessica Chew Cheng Lian sebagai Timbalan Gabenor bagi tempoh tiga tahun berkuat kuasa 1 Januari 2018 susulan persaraan Dr. Sukudhew (Sukhdave) Singh pada 31 Disember depan. 

    Dalam kenyataan hari ini, Bank Negara Malaysia (BNM) berkata, Sukhdave akan menikmati​​​​​​ ​manfaat mengikut terma dan syarat bank pusat itu. BNM berkata, sebagai Timbalan Gabenor, Chew akan bertanggungjawab terhadap pengawalseliaan dan pembangunan sektor kewangan, termasuk sistem pembayaran, sektor pembangunan organisasi dan perkhidmatan kongsi berpusat.

    “Beliau ketika ini merupakan Penolong Gabenor yang bertanggungjawab terhadap pembangunanpengawalseliaan dan dasar dalam sektor perbankan dan insurans yang menumpukan kecekapan, inovasi, institusi pasaran dan struktur, kewangan pembangunan dan pembangunan bakat,” menurut BNM.

    Chew juga akan bertanggungjawab bagi pembangunan dan pengawalseliaan sistem pembayaran​​​​ ​​​serta pengawasan perniagaan perkhidmatan wang, menurut bank pusat. Bank pusat berkata, Chew juga ialah anggota Jawatankuasa Dasar Monetari dan Jawatankuasa Kestabilan Kewangan BNM.

    Chew menyertai bank pusat pada 1993 dan merupakan graduan Sarjana Muda Perdagangan (Perakaunan dan Kewangan) dari Universiti Melbourne, Australia.

    Selaras dengan pelantikan beliau, Timbalan Gabenor Abdul Rasheed Ghaffour akan mengawasi sektor monetari dan ekonomi, sektor penyeliaan, sektor pelaburan dan operasi, selain LINK dan Pejabat BNM, jabatan kewangan dan undang-undang, menurut BNM.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jessica Chew Dilantik Timbalan Gabenor Baharu BNM Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top