My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 November 2017

    'Port' Geng DIY



    Ramai tidak tahu wujud komuniti dalam kalangan remaja yang gemar mencipta barangan atau inovasi menggunakan bahan terbuang. Menyedari hal itu, pengurusan The School Jaya One, Petaling Jaya mengambil inisiatif menyediakan ruang khas untuk komuniti berkenaan dinamakan ‘Maker Lab’. 

    Pengarah Eksekutif The School Jaya One Charles Wong Wai Hon berkata, usaha itu dilakukan dengan kerjasama komuniti Kaki DIY (Do It Yourself) bertujuan menghimpunkan kelompok berkenaan di bawah satu bumbung terutama pada hujung minggu.

    “Kami lihat komuniti DIY ini semakin berkembang dan bukan satu yang menghairankan apabila ada mula menunjukkan ‘kemahiran’ sejak kanak-kanak. Atas sebab itu, kami wujudkan ruang tetap yang serba lengkap dengan kemudahan supaya mereka dapat menerima manfaatnya.

    “Lagipun, ini juga salah satu usaha kami untuk menarik remaja melakukan aktiviti sihat selain pendedahan terhadap Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) secara tidak langsung,” katanya.

    Penuntut Kejuruteraan Mekatronik Universiti Tunku Abdul Rahman, Lim Kai Wen, 21, berkata, penyediaan ruang yang selesa itu satu usaha yang baik dalam membantu remaja menghabiskan masa hujung minggu dengan aktiviti berfaedah.

    Katanya, dia berharap ia mendapat sambutan kerana percaya DIY mempunyai peminatnya yang tersendiri cuma tiada platform untuk mencurahkan kreativiti kecuali melakukannya secara bersendirian di rumah.

    “Selalunya, saya dan rakan melakukan aktiviti ini di kampus dengan membuka bengkel DIY di bawah kendalian kelab. Namun, kini aktiviti kami tidak lagi terhad di kampus seperti dulu sebaliknya boleh dipelbagaikan dengan bantuan kemudahan di Maker Lab,” katanya.

    Sementara itu, Shaun Lee Hsien Jun, 18, berkata, pembukaan Maker Lab memberi peluang kepadanya untuk menjadi sukarelawan bagi membantu remaja yang berminat.

    “Dulu, tiada ruang khusus sebegini dan saya sendiri hanya dapat menghasilkan reka cipta sendirian di rumah. Kini, kemudahan sudah tersedia untuk mereka yang berminat supaya memanfaatkan ruang ini dengan sebaiknya,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: 'Port' Geng DIY Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top