My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 November 2017

    Hoki: Malaysia Berdepan Laluan Sukar Di Sukan Komanwel 2018



    Skuad hoki lelaki negara bakal berdepan tugas getir untuk memburu slot separuh akhir setelah diundi bersama jaguh Asia, India dan England dalam Kumpulan B pada temasya Sukan Komanwel 2018 di Gold Coast, Australia, April depan. 

    Undian yang diumumkan oleh penganjur temasya sukan itu menerusi laman web rasmi www.gc2018.com hari ini, menyaksikan pasukan lain berada dalam Kumpulan B ialah Pakistan dan Wales manakala Kumpulan A terdiri daripada juara bertahan dan tuan rumah, Australia, New Zealand, Kanada, Afrika Selatan dan Scotland.

    Berdasarkan ranking dunia, India, selaku juara Asia 2017, berada di tangga keenam, England (7), Malaysia (12), Pakistan (13) dan Wales di tangga ke-24. Australia pula berada di ranking kedua dunia, New Zealand (8), Kanada (11), Afrika Selatan (15) dan Scotland di ranking ke-23.

    Skuad Malaysian Tigers di bawah bimbingan ketua jurulatih Stephen Van Huizen, harus mendapatkan dua tempat teratas di peringkat kumpulan untuk mengesahkan solot separuh akhir, sekali gus memperbaiki kedudukan ketujuh yang dicatatkan pada edisi lepas di Glasgow, Scotland, pada 2014. 

    Van Huzien, yang tidak terkejut dengan undian itu, berkata skuad negara sudah bersedia untuk memberi tentangan sengit terhadap pasukan yang menghuni ranking yang lebih tinggi seperti India dan England.

    Walaupun bakal berdepan dengan India dan England malah Pakistan yang dianggap setanding dengan kedua-dua pasukan itu, katanya, anak buahnya sudah bersedia menggalas cabaran dan berdepan segala kemungkinan pada temasya tersebut.

    "Kami menyahut cabaran ini dan suka atau tidak, kita perlu bermain dengan lebih baik daripada pasukan lawan untuk menyimpan hasrat untuk layak ke saingan separuh akhir," katanya ketika dihubungi Bernama.

    Beliau turut berpesan kepada pemain supaya tidak mengambil mudah pasukan Wales dan Pakistan yang boleh melakarkan kejutan kepada pasukan negara. Katanya, skuad negara sudah memulakan latihan ringan selepas kejohanan Piala Razak baru-baru ini dan beliau telah mengemukakan program skuad negara untuk tahun depan kepada Konfederasi Hoki Malaysia (MHC).

    Van Huizen berkata pemilihan skuad negara ke temasya Sukan Komanwel 2018 akan ditentukan selepas Kejohanan Piala Sultan Azlan Shah yang dijadual pada Februari atau Mac depan. Pada pertemuan terkini dengan India, Malaysia kalah 2-1 pada final Piala Asia 2017 di Dhaka, bulan lepas.

    Pada peringkat 'Super Fours' sebelum itu, Malaysia 6-2 kepada juara Asia itu. Dalam pertemuan dengan England pada kempen Separuh Akhir Liga Hoki Dunia di London, Jun lepas, Malaysia kalah 7-3 dalam saingan peringkat Kumpulan A.

    Selain Sukan Komanwel 2018, skuad Malaysian Tigers akan turut bersaing pada Sukan Asia 2018 di Indonesia dari 18 Ogos hingga 2 Sept dan pusingan akhir Piala Dunia di Bhubaneswar, India dari 28 Nov hingga 16 Dis tahun depan. Pencapaian terbaik Malaysia pada temasya Sukan Komanwel ialah pingat perak ketika negara menjadi tuan rumah pada edisi 1998.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Hoki: Malaysia Berdepan Laluan Sukar Di Sukan Komanwel 2018 Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top