My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 December 2017

    1MDB Langsai Hutang Lebih Awal



    1Malaysia Development Bhd. (1MDB) mengumumkan pembayaran penuh kepada International Petroleum Investment Company PJSC (IPIC), lebih awal berbanding tarikh akhir 31 Disember 2017 yang dipersetujui sebelum ini. 

    Syarikat pembangunan strategik milik kerajaan itu menjelaskan bayaran berkenaan berdasarkan pindaan bertarikh 8 Ogos 2017 ke atas Surat Ikatan Penyelesaian dengan Menteri Kewangan (Diperbadankan) Malaysia dan IPIC.

    “Kesemua pembayaran itu dibuat menerusi hasil Program Rasionalisasi 1MDB yang sedang berlangsung,” katanya menerusi satu kenyataan di sini semalam.

    Agensi berita Reuters sebelum ini melaporkan, 1MDB perlu membayar kira-kira AS$600 juta (RM2.45 bilion) kepada IPIC menjelang 31 Disember ini sebagai sebahagian daripada perjanjian yang dicapai pada bulan April lalu susulan kegagalan 1MDB dalam pembayaran faedah bon yang dijamin IPIC.

    Langkah itu telah memaksa IPIC, yang merupakan syarikat pelaburan kerajaan Abu Dhabi, membawa tuntutan arbitrasi di Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa London terhadap 1MDB dan kerajaan berhubung tuntutan berjumlah AS$6.5 bilion (RM26.4 bilion).

    Susulan itu, 1MDB bersetuju untuk membayar AS$1.2 bilion (RM4.9 bilion) dalam dua kali ansuran kepada IPIC dengan pembayaran pertama bernilai kira-kira AS$600 juta pada 31 Julai 2017. Namun 1MDB gagal memenuhi tarikh akhir berkenan ekoran keperluan untuk mendapatkan kelulusan kawal selia dan membuat pembayaran yang diperlukan pada bulan Ogos lalu.

    Sementara itu, dalam satu kenyataan kepada Bursa Saham London semalam, IPIC berkata, ia kini telah menerima kesemua dana yang diperlukan menjelang 31 Disember di bawah penyelesaian yang dibuat dengan Menteri Kewangan (Diperbadankan) Malaysia dan 1MDB.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: 1MDB Langsai Hutang Lebih Awal Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top