My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 December 2017

    Laporan EIA, Rata-Rata Berpuas Hati


    Sejak semalam, MyHSR Corporation Sdn. Bhd. (MyHSR Corp.) telah mempamerkan laporan penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) untuk projek Rel Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR KL-SG) yang kini dalam rangka pembinaan.

    Difahamkan, laporan ini penting bagi menangkis segala dakyah yang mungkin atau sudah di mainkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab tentang kemungkinan akan berlaku kerosakan alam sekitar semasa dan selepas pembinaan ini di laksanakan.

    Pada 26 Disember lalu, MyHSR Corp. telah mengumumkan akan mempamerkan laporan penilaian EIA ini kepada umum selama sebulandi pelbagai lokasi termasuk di ibu pejabat Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan ibu pejabat Jabatan Alam Sekitar di Putrajaya serta pejabat-pejabat negerinya di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

    Pada satu kesempatan, penulis sempat berbual dengan beberapa orang pengunjung yang ingin melihat sendiri hasil laporan penilaian berkenaan di ibu pejabat SPAD semalam. Dari apa yang dapat dirangkumkan, rata-rata berpuas hati dengan laporan penilaian berkenaan yang disifatkan sebagai menyeluruh dan cukup tersusun.

    Menurut pengunjung, laporan ini cukup penting dalam menepis segala dakyah yang tidak masuk akal termasuklah mendakwa, pembinaan HSR ini bakal memusnahkan alam sekitar akibat kerakusan pembangunan. Malah, menurut beberapa pengunjung, apa yang dirancang oleh MyHSR Corp ini amat tersusun dan bakal memberi kemudahan pada tahap terbaik kepada masyarakat sekitar.

    Kepada orang ramai yang ingin menyaksikan laporan penilaian EIA pembinaan Rel Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur - Singapura (HSR) ini, pameran akan berlangsung selama sebulan bermula 27 Disember sehingga 26 Januari tahun hadapan.

    Malah, orang ramai juga boleh memberikan pandangan mereka untuk menambah baik pembinaan HSR ini. Orang ramai juga boleh mendapatkan salinan laporan EIA berkenaan dengan harga RM4,000 bagi setiap salinan di pejabat Minconsult Sdn. Bhd.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Laporan EIA, Rata-Rata Berpuas Hati Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top