My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 27 December 2017

    Bagaimana 1.6 Bilion Boleh Tunduk Kepada 8.5 Juta Orang?



    Kekejaman Israel di bumi Palestin memang menimbulkan kegeraman ramai pihak terutamanya umat Islam, baik di Malaysia mahupun di seluruh dunia. Ditambah pula dengan sokongan tidak berbelah bahagi Amerika Syarikat terhadap Israel, sudah tentulah kemarahan umat Islam memang sudah diduga.

    Saban tahun, kekejaman tentera Zionis terhadap kira-kira 1.8 juta rakyat Palestin dapat kita saksikan di kaca-kaca televisyen mahupun di dada-dada akhbar. Saban tahun juga, kita akan melihat kematian demi kematian para syuhada Palestin mempertahankan tanahair mereka dari terus dijajah oleh penduduk haram Israel.

    Menariknya, diseluruh dunia hari ini, terdapat lebih 1.6 bilion orang umat Islam yang mendiami lebih dari 40 buah negara. Mengikut perangkaan terkini, terdapat lebih kurang 8.5 juta orang penduduk yang mendiami Israel dengan hampir keseluruhannya adalah dari keturunan Yahudi. Bagaimana 1.6 bilion orang boleh tunduk dan akur kepada 8.5 juta orang?

    Jawapannya mudah. Sejak turunnya wahyu pertama yang menyaksikan Ahmad Bin Abdullah diangkat menjadi Rasullullah yang terakhir yang hari ini kita kenali sebagai Nabi Muhammad S.A.W, perselisihan faham antara kabilah dan penganut agama Islam tidak pernah padam dan surut walaupun pada ketika itu, Nabi Muhammad masih bernyawa di atas muka bumi Allah ini.

    Keadaan semakin parah apabila wujudnya kerajaan-kerajaan Islam seperti Abbasiyah, Muawiyah, Fatimiyah dan banyak lagi di serata tanah Arab. Menurut sejarah, kita sudah saksikan banyak perperangan antara kerajaan Islam yang telah melemahkan Islam itu sendiri. Justeru, tidak hairanlah apabila Baitulmaqdis begitu mudah ditawan oleh tentera Salib sewaktu Perang Salib yang pertama.

    Secara amnya, bumi Palestin ini didiami oleh umat Islam dan penganut agama Kristian secara bersama. Pada ketika itu, keturunan Yahudi merupakan golongan hamba yang di bawa masuk di sekitar bumi Arab yang mana mereka bukanlah tuan kepada tanah Ambiya ini.

    Tidak hairanlah ketika Saidina Umar Al Khatab dan Salehuddin Al Ayubi memasuki Kota Baitulmaqdis, mereka langsung tidak mengganggu apa jua struktur binaan agama Kristian di Palestin. Malah, menurut sejarah, Saidina Umar dan Salehuddin sendiri mengiktiraf kewujudan penganut agama Islam dan Kristian untuk tinggal bersama di Palestin, namun bukan keturunan Yahudi.

    Kemasukan Yahudi ke Palestin bermula sewaktu penjajah British memanipulasikan perjanjian berat sebelah antara penjajah berkenaan dengan kerajaan Uthmaniyah. Penjajah memberi alasan,kewujudan keturunan Yahudi di seluruh Eropah pada ketika itu hanya merosakkan perpaduan yang baru sahaja wujud di seluruh benua berkenaan.

    Sejak itulah keturunan Yahudi berpusu-pusu memasuki bumi Palestin sehinggalah mereka berjaya mempengaruhi dua kuasa besar dunia pada ketika itu, Amerika dan British untuk melindungi kewujudan mereka di bumi Palestin. Kemuncaknya apabila mereka berani melancarkan serangan terhadap umat Islam dan Kristian di Palestin sehinggalah mereka akhirnya berjaya menawan 85 peratus bumi Palestin hanya dalam tempoh kurang dari 40 tahun.

    Pada ketika Israel semakin mengukuhkan kuasa di Palestin, umat Islam masih lagi berterabur. Penguasa masing-masing masih hanyut dengan harta duniawi yang kebetulan di ciptakan Allah melimpah ruah di bumi umat Islam. Harta yang dimaksudkan adalah permata hitam atau lebih kita kenali sebagai telaga-telaga minyak.

    Tidak kurangnya juga pertelingkahan merebut kuasa, saling syak mengesyaki antara jiran tetangga dan lebih merosakkan apabila wujud perbezaan antara penganut Ahlul Sunnah wal Jamaah dengan pengikut Syiah. Ditambah pula dengan begitu mudahnya mereka termakan dengan hasutan yang dimainkan oleh Barat, maka tinggallah rakyat Paleestin terkontang kanting tanpa pembelaan sewajarnya.

    Hari ini, umat Islam adalah kedua teramai di seluruh dunia selepas agama Kristian. Namun, sehingga hari ini, belum ada mana-mana negara atau pemimpin yang mampu menyatukan seluruh pemimpin dan umat Islam dalam memberi tekanan terhadap Amerika mahupun Israel.

    Bayangkan, sekiranya 1.6 bilion penganut agama Islam dan lebih 1.8 bilion penganut agama Kristian bersatu dalam memerangi Israel (perang bukan bererti mengangkat senjata, cuma memerangi menerusi ekonomi dan diplomatik), bukankah bumi Ambiya berkenaan dapat kita tawan semula?

    Sayangnya, umat Islam masih leka "bermain" dengan hasil ciptaan Allah dan terus membiarkan bumi Palestin diganyang sehinggakan maruah umat Islam, Baitulmaqdis, sewenang-wenangnya dipermainkan Trump dan sekutunya.

    Kuncinya ada ditangan kita dan seharusnya, jika mengucapkan 2 kalimah Syahadah yang sama, kita wajar bersatu hati tanpa mengira apa jua fahaman politik serta perbezaan budaya untuk menyekat apa jua sumber pendapatan Israel mahupun Amerika. Inilah jihad yang mampu kita laksanakan dari secara berterusan menjadi ejen kepada perpecahan umat Islam di tanahair sendiri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bagaimana 1.6 Bilion Boleh Tunduk Kepada 8.5 Juta Orang? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top