My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 27 December 2017

    Harapan Tahun Baru


    Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi tahun 2017 akan meninggalkan kita. Jika mahu diimbau semula pejalanan politik negara sepanjang 2017, terlalu banyak untuk dicoretkan namun tahun 2017 bolehlah dianggap sebagai tahun penuh persiapan buat MCA dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke 14 yang dijangka bakal diadakan pada tahun hadapan.

    Bukan mudah sebenarnya untuk MCA kembali mengatur semula gerak kerja mereka. Jika diimbas keputusan Pilihan Raya Umum ke 13 yang lalu, buat pertama kali dalam sejarah, MCA hanya memperolehi 7 buah kerusi Parlimen sahaja sehingga menyebabkan MCA pada ketika itu menolak sebarang jawatan di dalam Kabinet.

    Pastinya, menjelang Pilihan Raya Umum ke 14 ini, MCA telah merangka persiapan yang rapi bagi memenangi semula hati pengundi terutamanya kaum Cina yang dilihat telah dihasut penuh kebencian oleh DAP menerusi taktik kempen kotor mereka.

    Memasuki tahun penuh getir ini, kesemua barisan kepimpinan MCA melihat, tahun 2018 merupakan satu tahun yang amat penting bagi survival parti komponen utama Barisan Nasional ini. Manakan tidak, keputusan yang diraih pada Pilihan Raya Umum ke 13 yang lalu pastinya mahu dielakkan dan sekaligus merealisasikan hasrat Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak untuk meraih keputusan 2 per 3.

    Menyedari akan harapan menggunung Pengerusi BN ini, MCA telah merangka gerak kerja sejak hampir 3 tahun yang lalu. Mereka mengenal pasti segala kekurangan yang ada parti  berkenaan dan telah mengenal pasti calon yang mereka fikirkan layak untuk menggalas tugas berat ini.

    Tanyalah sesiapa sahaja yang menyertai arena politik, siapa mahu kalah. Atas kesedaran inilah, memasuki tahun 2018, MCA berhasrat untuk memperbaiki keputusan yang diraih pada Pilihan Raya Umum ke 13 yang lalu. 

    Untuk Pilihan Raya Umum ke 14, MCA menyasarkan untuk bertanding di 20 kerusi Parlimen dan menyasarkan untuk merampas semula kerusi yang dahulunya milik MCA di samping mengekalkan 7 kerusi Parlimen yang mereka menangi. Secara kasarnya, besar kemungkinan, MCA menyasarkan kemenangan 15 daripada 20 kerusi yang mereka bakal tandingi.

    Persoalannya, bolehkah sasaran ini digapai? Jika dinilai dari segi gerak kerja dan semangat setiakawan antara rakan komponen BN termasuk UMNO dan MIC, sasaran ini mampu digapai asalkan MCA kekal komited dan fokus kepada sasaran mereka. Inilah harapan besar yang bakal digalas oleh semua pemimpin dan ahli MCA di seluruh negara.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Harapan Tahun Baru Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top