My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 December 2017

    ATM Hantar 45 Tan Makanan


    Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menghantar 45 tan barangan untuk misi bantuan kemanusiaan ke selatan Filipina susulan Taufan Tembin yang melanda negara itu. Semua barangan yang dihantar itu adalah bahan makanan kering dan basah seperti beras, makanan tin, daging ayam beku, makanan laut selain ubat-ubatan dan pakaian untuk mangsa ribut taufan di negara jiran itu. 

    Barangan yang dikumpulkan di Markas 5 Briged Kem Lok Kawi, Markas Angkatan Petugas 405, Kem Paradise Kota Belud dan Batalion Ke-22 Rejimen Askar Melayu Diraja, Kem Kinabatangan itu akan dihantar menggunakan Kapal KD Kedah selewatnya awal pagi esok.

    Pegawai Memerintah KD Kedah, Komander Ruzman Mat berkata, misi bantuan itu berlayar dari Sandakan dan tiba di Pelabuhan Zamboanga, Filipina selewat-lewatnya Sabtu ini. Katanya, pihak ATM bekerjasama dengan tentera Filipina untuk menyalurkan barangan itu kepada mangsa ribut taufan berkenaan.

    “Kami akan menghantar semua barangan ini ke dua bandar di selatan Filipina yang terjejas teruk iaitu di Tubod dan Piagapo.

    “Selain daripada bekalan makanan seperti beras dan bahan mentah basah, kami turut menghantar bekalan ubat-ubatan untuk mangsa ribut di negara jiran itu,” katanya di sini, semalam. Menurutnya, misi kemanusiaan itu dikendalikan ATM hasil inisiatif Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussien.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: ATM Hantar 45 Tan Makanan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top