My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 26 December 2017

    Mereka Lebih Kemarukkan Kuasa Dari Nasib Umat Islam



    Keputusan Presiden Amerika, Donald Trump yang mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai Ibu negara Israel memang sepatutnya dikecam. Dalam hal ini, keputusan kerajaan Malaysia yang kosisten menghentam keputusan Trump ini telah mendapat pengiktirafan dunia dan hampir seluruh dunia terutamanya dunia Islam turut senada dengan kerajaan Malaysia.

    Sejak Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan pada 3 April 2009, antara isu pokok umat Islam yang begitu dekat dihati beliau adalah nasib rakyat Palestin yang saban tahun menerima tekanan dan pembunuhan kejam yang dilakukan oleh rejim Zionis.

    Pelbagai usaha dilakukan oleh Malaysia termasuklah keberanian Datuk Seri Mohd Najib ke Gaza bagi menemui Perdana Menteri kerajaan Hamas, Ismael haniyeh pada 22 Januari 2013. Malah, pada 23 Disember tahun lalu telah mencatatkan satu lagi sejarah apabila usul yang di bawa oleh Malaysia bagi menyekat Israel membina penempatan haram di Palestin, turut mendapat sokongan anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

    Inilah komitmen berterusan kerajaan Malaysia dalam membantu saudara seagama di Palestin yang telah mencatatkan rekod sebagai konflik berdarah paling panjang dalam sejarah dunia. Bagaimana pula dengan pihak pembangkang terutamanya Pakatan Harapan yang kononnya melaungkan nasib umat Islam akan terbela di bawah pentadbiran mereka?

    Sehingga artikel ini dikeluarkan, tidak ada satu pun kenyataan dikeluarkan oleh mana-mana pemimpin pembangkang yang mengutuk keras keputusan yang diambil oleh trump terutamanya DAP yang memasang hajat yang cukup besar untuk membentuk kerajaan sebaik sahaja keputusan Pilihan Raya Umum ke 14 di keluarkan.

    Saban hari, mereka lebih berminat untuk mencari setiap inci kesalahan kerajaan dan mereka lebih sanggup membuat solidariti menghentam kerajaan dari bersama-sama kerajaan dalam mengutuk dan bersolidariti demi rakyat Palestin. Mereka lebih senang mencari apa jua jalan dalam memburukkan kerajaan.

    Jika ada sekalipun kehadiran pemimpin tertinggi Pakatan Harapan dalam himpunan Solidariti untuk rakyat Palestin di perkarangan Masjid Putra yang baru lalu adalah kehadiran Pengerusi Harapan, tun Dr Mahathir. Itupun dia tidak mahu berkongsi pentas yang sama dengan pemimpin kerajaan dan PAS yang sanggup mengenepikan perbezaan politik demi rasa simpati terhadap rakyat Palestin.

    Lebih melucukan, Parti Amanah Negara (PAN) enggan menyertai himpunan solidariti ini dengan alasan, kerajaan atau pihak penganjur tidak menjemput mereka kedalam himpunan bersejarah ini. Sedangkan, apa yang difahamkan, pihak penganjur mempelawa sesiapa sahaja untuk hadir kedalam himpunan berkenaan tanpa mengutamakan fahaman politik.

    Persoalannya, perlukah ada jemputan bagi menghadiri satu himpunan yang memperjuangkan nasib rakyat Palestin? Adakah mereka merasakan diri mereka terlalu besar dan terlalu agung sehingga perlu diedarkan kad atau surat jemputan hanya semata-mata mahu membela nasib rakyat Palestin?

    Andai inilah contoh yang ditunjukkan oleh para pemimpin pembangkang ini, bukanlah satu perkara yang mengejutkan andai nasib umat Islam di negara ini mungkin akan sama seperti nasib saudara seagamadiRakhinemahupun di Baitulmaqdis. Mereka sebenarnya tidak memperdulikan tentang Islam sebaliknya mereka lebih mengagungkan kuasa dari bercerita atau membela nasib umat Islam.

    *Artikel ini diterbitkan pada 26 Disember 2017
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Mereka Lebih Kemarukkan Kuasa Dari Nasib Umat Islam Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top