My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 29 February 2016

    Bahasa Melayu Gagal, Bahasa Inggeris Pula Lemah



    Sejak berabad lalu, bahasa Melayu sudah menjadi bahasa utama di Nusantara dan sebahagian dunia, sekaligus menjadikannya sebagai bahasa sejagat. Sama ada dari segi penggunaan untuk urusan komoditi dan perdagangan, pengembaraan mahupun komunikasi masyarakat, bahasa Melayu mempunyai nilai tersendiri setanding bahasa utama lain. 

    Kini, bahasa Melayu berkembang meluas melangkaui batas sosiobudaya, ekonomi dan geografi, seterusnya kekal sebagai antara bahasa popular di dunia. Situasi ini memberi impak besar terhadap usaha dilakukan pelbagai pihak untuk meningkatkan kualiti penguasaaan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat di negara ini terutama generasi muda.


    Usaha kerajaan melalui program Memartabat Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) dilihat usaha proaktif untuk memastikan bahasa Melayu terus diperkukuhkan dalam sistem pendidikan negara.

    Ketua Jabatan Bahasa Melayu dari Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi (FBMK) Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Norazlina Mohd Kiram berkata, usaha itu menjadi kesinambungan khusus bagi memastikan bahasa Melayu terus dimantapkan dalam pendidikan. Katanya, penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa utama di sekolah dan institusi pengajian tinggi memerlukan usaha pengembangan dan pengukuhan bagi memastikan ia terus selari dan relevan.

    “Penggunaan bahasa Melayu mekanisme paling penting dalam sistem pendidikan negara terutama dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran (P&P).

    “Asas penggunaan itu perlu kukuh kerana ia berkait rapat dengan permulaan sistem P&P yang menjadi teras kepada semua pelajar.

    “Jika asas menguasai bahasa Melayu mantap, yang lainnya juga akan menjadi mudah,” katanya.

    Dr Norazlina berkata, walaupun bahasa Melayu tampak mudah untuk dituturkan atau dikuasai, hakikatnya masih ramai gagal menggunakannya mengikuti standard sebenar.

    “Masalah utama bahasa Melayu ialah ramai penuturnya masih belum mampu menggunakan bahasa yang betul ketika menuturkannya walaupun kebanyakan daripada mereka penutur tempatan termasuk siswa di institusi pengajian tinggi.

    “Justeru, pengukuhan bahasa Melayu di peringkat tempatan perlu dipertingkatkan dan ini sesuatu yang sangat menyedihkan.

    “Kita tidak menghalang atau menolak penggunaan bahasa lain, tapi perlu mengimbanginya supaya semua golongan mampu menguasai bahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi negara, selain menjadi identiti masyarakat secara keseluruhannya,” katanya.

    Katanya, idea atau stereotaip yang mengatakan individu bertutur dalam bahasa Melayu mempunyai tahap pendidikan rendah juga perlu dihakis kerana ia tidak benar sama sekali. “Tahap pendidikan tidak bersandarkan kepada bahasa pertuturan kerana bahasa hanyalah medium perantara, bukan melambangkan pendidikan.

    “Mereka yang lancar bertutur dalam bahasa Inggeris misalnya, tidak semestinya bijak dan boleh bertutur bahasa Melayu dengan baik.

    “Tetapi kita tidak boleh menolak hakikat bahawa kebanyakan mereka lebih suka berbahasa asing, sekali gus menenggelamkan keupayaan untuk menguasai bahasa Melayu dengan baik,” katanya.

    Dr Norazlina berpendapat, penguasaan bahasa Melayu masih di tahap membimbangkan dan agak goyah dalam tempoh empat hingga lima tahun akan datang. “Implimentasi dan penguasaan bahasa masih kurang walaupun dalam kalangan siswa. Dengan wujudnya teknologi terkini, sepatutnya ia membantu mereka menguasai bahasa Melayu dengan lebih mudah.

    “Tapi menyedihkan apabila mereka tidak memanfaatkan kemudahan teknologi dengan baik, malah mengeruhkan lagi dengan pengunaan bahasa singkatan yang salah,” katanya.

    Menurutnya, situasi semasa agak membimbangkan kerana penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan siswa tempatan sendiri masih lemah. Berdasarkan Ujian Kecekapan Bahasa Melayu (UKOM) yang dijalankan terhadap pelajar semester tiga dari FBMK, 2.7 daripada mereka gagal apabila hanya memperoleh keputusan Band 2 dan 3.

    “Menerusi ujian UKOM itu membuktikan masih ada siswa gagal menguasai bahasa Melayu. Ini tidak sepatutnya berlaku kerana mereka mempelajari bahasa Melayu sejak darjah satu lagi.

    “Walaupun peratusan yang gagal itu sedikit, ia sepatutnya tidak berlaku langsung kerana jumlah kegagalan seharusnya sifar,” katanya. Meskipun ramai berpendapat penggunaan bahasa Inggeris lebih penting dan bertaraf antarabangsa, bahasa Melayu perlu disanjung kerana ia mencerminkan identiti bangsa.

    “Sepatutnya kita menguasai bahasa Melayu terlebih dulu, kemudian barulah bahasa lain supaya tidak terumbang-ambing dan akhirnya kedua-dua bahasa tidak dapat dikuasai.

    “Sebagai contoh, ada siswa tidak mahir berbahasa Inggeris tapi penguasaan bahasa Melayu mereka juga lemah.

    “Sebagai rakyat Malaysia yang belajar bahasa Melayu sejak dari darjah satu lagi, seharusnya bahasa itu dikuasai, tambahan pula ia melambangkan jati diri,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bahasa Melayu Gagal, Bahasa Inggeris Pula Lemah Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top