My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 29 February 2016

    Mahathir Keluar UMNO, Bagaimana Nasib Muhyiddin Dan Lain-Lain?



    Pada tanggal 29 Februari 2016, secara kebetulan tahun lompat pada tahun ini, Tun Dr Mahathir Mohamed, individu yang pernah mentadbir Malaysia dan UMNO selama 22 tahun, akhirnya mengumumkan, telah keluar daripada UMNO berkuat kuasa serta merta.

    Antara alasan yang beliau berikan adalah, beliau sudah hilang keyakinan terhadap UMNO hari ini yang beliau sifatkan sebagai satu parti hak milik sepenuhnya Datuk Seri Mohd Najib, Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia.

    Nyata disini, beliau cuba menolak semua perlakuan yang telah beliau lakukan dahulu, iaitu menggariskan setiap ahli UMNO harus hormat dan taat kepada Presiden parti. Inilah gagasan yang beliau bentuk dahulu dan hari ini, beliau sendiri memilih untuk menjadi pengkhianat parti demi mahu melihat Datuk Seri Mohd Najib dijatuhkan.
     
    Dalam perkembangan yang sama, pasti ramai yang tertanya-tanya, bagaimana nasib dan arah haluan Tan Sri Muhyiddin, Datuk Seri Mukhriz, Datuk Seri Shafie dan lain-lain lagi yang masih memegang kad keahlian UMNO sejak mereka mula berkecimpung dalam arena politik. Adakah mereka masih mahu kekal didalam UMNO atau mereka memilih untuk "sehidup semati" dengan Tun M.

    Tan Sri Muhyiddin, bekas Timbalan Presiden UMNO, dalam banyak kenyataan beliau menegaskan, beliau tidak akan sesekali meninggalkan UMNO. Ungkapan ini beliau lafazkan lebih daripada tiga kali. Beliau yang secara nyata memperjuangkan apa yang diperkatakan oleh Tun M ini nampaknya bakal kehilangan arah.

    Begitu juga dengan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir. Adakah beliau masih mahu bersama UMNO setelah ayahnya yang juga pengasas UMNO baru bertindak meninggalkan parti? Adakah beliau masih mahu berketuakan Datuk Seri Mohd Najib atau memilih untuk menyokong perjuangan ayahnya, diluar daripada UMNO?

    Apa yang pasti, kedua-dua mereka sehingga kini masih belum menyatakan pendirian mereka. Namun, jika diambil dari tingkah laku mereka sebelum ini, dijangkakan, mereka akan kekal didalam UMNO dan hanya menunggu Majlis Tertinggi UMNO dan Jawatankuasa Disiplin UMNO membuang mereka dari UMNO.

    Justeru, kelibat mereka pastinya ditagih Tun M untuk menjadi mata-mata beliau didalam UMNO dan seterusnya memberi peluang untuk beliau melancarkan serangan terhadap Datuk Seri Mohd Najib dari luar UMNO.

    Nyata, para pengikutnya kini berbelah bahagi samada ingin bersama-sama Tun M untuk berjuang dari luar, atau terus kekal dalam UMNO. Apa yang pasti, untuk mereka-mereka ini, keluarlah secara baik dari UMNO. Kerana walaupun Tun M keluar dari UMNO mahupun masih ahli UMNO, UMNO terus dipimpin oleh Presidennya, Datuk Seri Mohd Najib, individu yang paling dibenci Tun M sekarang.

    Adakah mereka-mereka ini masih mempunyai maruah untuk kekal dalam UMNO walaupun setiap hari zikirnya adalah menghentam Datuk Seri Mohd Najib? terpulang bagi mereka-mereka ini, samada masih ingin bersama atau keluar bersama-sama dengan Tun M, idola mereka-mereka ini sepanjang hayat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Mahathir Keluar UMNO, Bagaimana Nasib Muhyiddin Dan Lain-Lain? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top