My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 29 February 2016

    Pro Presiden Sapu Bersih Parlimen Teheran




    Sekutu-sekutu Presiden Iran, Hassan Rouhani telah memenangi kesemua 30 kerusi Parlimen Teheran selepas lebih 90 peratus undi dikira daripada pilihan raya minggu lalu, lapor rangkaian televisyen rasmi negara ini semalam. 

    Parti Senarai Harapan diketuai pemimpin pembaharuan, Mohammad Reza Aref yang juga seorang bekas Naib Presiden telah berjaya menewaskan calon pilihan konservatif, Gholam-Ali Hadad Adel ke tempat-31 bagi memastikan kemenangan mutlak, jelas laporan awal pemilihan tersebut.

    Kiraan semasa menunjukkan Gholam-Ali ketinggalan lebih 6,000 undi di belakang calon di tempat ke-30 dengan baki hanya 10 peratus kertas undi belum dikira. Keputusan itu adalah berasaskan sekitar 2.6 juta undi daripada keseluruhan 2.9 juta pengundi di Teheran yang menjadi satu tapak pertandingan penting.

    Jika keputusan itu disahkan, kesemua lapan calon wanita dari Parti Senarai Harapan akan dilantik ke Parlimen. Sebanyak 290 kerusi Parlimen dipertandingkan dalam pilihan raya Jumaat lalu. Bagaimanapun, sekutu Presiden Iran mempunyai nasib kurang baik dalam pemilihan untuk 260 kerusi di peringkat wilayah.

    Daripada 56 kawasan pemilihan di luar ibu negara, 19 dimenangi senarai utama calon-calon konservatif, sembilan daripada sekutu Presiden sementara 14 lagi terdiri daripada calon-calon bebas. Enam daripada calon bebas terbabit mempunyai hubungan rapat kepada kumpulan konservatif, lima kepada gerakan pembaharuan dan tiga lagi tidak menyatakan kecenderungan politik mereka.

    Baki 14 kerusi masih belum mempunyai pemenang yang jelas dan mungkin memerlukan pengundian kali kedua sekitar bulan April atau Mei ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pro Presiden Sapu Bersih Parlimen Teheran Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top