My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 29 February 2016

    Trump Adalah Jelmaan Hitler - Bekas Presiden Mexico


    Bekas Presiden Mexico Felipe Calderon menyelar calon parti Republikan untuk pilihan raya presiden Amerika Syarikat, Donald Trump dengan menyamakannya dengan pemimpin Nazi, Adolf Hitler. Calderon yang turut menggelar Trump sebagai rasis juga memberi amaran, kebangkitan Trump dalam pemilihan parti Republikan hanya menyemarakkan perasaan anti-Amerika di seluruh dunia. 

    Calderon, yang menjadi Presiden Mexico dari 2006 hingga 2012, berkata, retorik antipendatang Trump bukan disasarkan kepada pendatang, sebaliknya kepada semua yang mempunyai ‘warna kulit yang berbeza dengannya.

    “Trump mengeksploitasi kebimbangan sosial, sama dengan yang dilakukan Hitler sebelum ini,” kata bekas presiden itu kepada wartawan selepas satu majlis di Mexico City.

    Menurutnya, Trump hanya menjadikan Amerika Syarikat negara yang dibencikan jirannya. Calon parti Repulikan itu mencetuskan kemarahan Mexico sebelum ini dengan mendakwa negara itu menghantar perogol dan pembunuh ke Amerika Syarikat dan memaksa Mexico membayar kos pembinaan tembok bagi menghalang pendatang.

    Seorang lagi bekas presiden Mexico, Vicente Foz (2000-2005) menyifatkan Trump sebagai tidak waras. Katanya, tiada sebab untuk Mexico membiayai tembok yang dicadangkan Trump. Malah beliau turut membayangkan bahawa Trump saling tidak tumpah seperti Benjamin Netanyahu yang bertanggungjawab membina tembok besar di Israel dan Palestin.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Trump Adalah Jelmaan Hitler - Bekas Presiden Mexico Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top