My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 28 February 2016

    Hutan Berhantu Menjadi Lokasi Pilihan Untuk Membunuh Diri



    Kejadian membunuh diri adalah suatu perkara yang paling ditegah di sisi agama Islam. Malah difahamkan, hampir kesemua agama di dunia ini menegah umatnya dari mengambil nyawa mereka sendiri walau apa pun sebabnya sekalipun. 

    Namun lain yang berlaku bagi penduduk Negara Jepun. Bagi penduduk yang kecewa dalam kehidupan mereka, mereka menjadikan sebuah hutan tebal di lereng pergunungan Fuji di sini sebagai lokasi paling diminati oleh mereka untuk mengakhiri riwayat mereka.

    Setiap tahun, pihak Polis Jepun pasti akan menemui berpuluh-puluh mayat si Hutan Aokigahara yang pada kebiasaannya menjadi pusat tumpuan pelancong yang ingin menikmati cabaran berbeza di sekitar pergunungan berkenaan.

     Menariknya, kebanyakan mayat dijumpai oleh pejalan kaki atau pelancong yang berkunjung di kawasan hutan ini. Malah pihak polis juga percaya, terdapat beratus-ratus lagi mayat yang tidak di jumpai, terkubur dikawasan berkenaan.

    Menyelusuri kawasan hutan ini, Aokigahara dalam bahasa Jepun bermaksud Lautan Pokok. Sejak dari zaman Samurai lagi, lokasi ini dipilih oleh para Samurai untuk melakukan harakiri dimana mereka percaya, dewi di hutan berkenaan akan menebus semula kesilapan mereka sebaik sahaja selesai melakukan harakiri.

    Tradisi ini diteruskan sehingga hari ini apabila, banyak rakyat Jepun memilih hutan ini sebagai lokasi “paling suci” untuk mereka membunuh diri. Difahamkan, pada tahun 1990, purata seramai 30 orang didapati menemui ajal di hutan ini setiap hari.

    Dari tahun ke tahun, jumlah ini meningkat sehingga mencecah 108 orang pada tahun 2004. Jadi tidak hairanlah, hutan ini disifatkan paling berhantu didunia kerana banyak kes gangguan mistik dilaporkan berlaku di kawasan ini.

    Melucukan, di hutan ini juga dipilih sebagai lokasi penggambaran filem seram samada dari Jepun mahupun Hollywood.Beberapa buah filem telahpun dihasilkan di hutan ini seperti Suicide Forest, Sea of Trees dan banyak lagi.

     Menurut pihak berkuasa Jepun, mereka tidak mempunyai akta khusus bagi menyekat aktiviti ini hanya dengan alasan, itu adalah kehendak mereka dan pihak berkuasa tidak mempunyai hak untuk menghalang tindakan mereka. Ingin merasai “kegelapan” yang ada disini? Berkunjung lah ke hutan ini dan anda akan merasai sendiri kehadiran “mereka” yang mendiami kawasan hutan ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Hutan Berhantu Menjadi Lokasi Pilihan Untuk Membunuh Diri Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top