My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 29 February 2016

    Nafsu Politik Mahathir Tidak Akan Padam Selagi Masih Bernyawa





    Apabila menyebut sahaja nama Tun Dr Mahathir Mohamed sewaktu beliau masih berkuasa dahulu, pastinya ramai dikalangan rakyat Malaysia yang gerun. Malah nama beliau turut menjadi sebutan dan bualan bagi ramai pemimpin dunia pada waktu itu.

    Sememangnya diakui, kelantangan beliau dalam menyuarakan sesuatu perkara begitu digeruni oleh ramai pemimpin barat sehingga ada diantaranya menggelarkan beliau dengan pelbagai gelaran, antaranya pemimpin gila dan sebagainya.

    Itulah antara kenangan manis yang ditinggalkan oleh Tun M sewaktu beliau meminpin negara ini dari tahun 1981 sehingga 2003. Pada waktu itu, namanya bukan kecil, cukup untuk membuatkan ramai peminpin antarabangsa berfikir, bagaimana untuk mendiamkan beliau dari menyuarakan pandangan kritis beliau di peringkat antarabangsa.

    Namun kini, setelah beliau melepaskan semua jawatannya dalam parti mahupun negara, individu yang menjadi sanjungan rakyat Malaysia sebelum ini, bertukar menjadi suara pengkhianat didalam UMNO mahupun suara perosak kepada kepimpinan selepas beliau.

    Agak menghairankan, apa yang beliau cari disebalik semua gangguan yang beliau sendiri wujudkan. Jika mahu mengatakan beliau memang mahu kembali ke kerusi Perdana Menteri, adalah sesuatu yang amat tidak masuk akal kerana usia beliau sendiri sudah mencecah 90 tahun. Alasan dengan mengatakan semua tindakan beliau kerana sayangkan negara juga menimbulkan tanda tanya.

    Adakah dengan menyerang dan memburukkan kepimpinan hari ini mampu untuk mengembalikan negara pada landasan yang betul? Beliau pernah mendakwa, beliau tidak mempunyai ruang untuk bersekemuka dengan Datuk Seri Mohd Najib, malah beliau mendakwa Perdana Menteri enggan berjumpa dengan beliau.

    Adakah beliau terlalu naif untuk menilai sendiri ajakan Perdana Menteri untuk bertemu dengannya bila-bila masa yang Tun M mahu? Kenapa beliau memilih untuk terus menabur fitnah? Adakah beliau rasa tindakan beliau sekarang baik untuk UMNO dan negara?

    Memetik kenyataan bekas Menteri Sumber Manusia dan bekas Timbalan Presiden MCA, Tan Sri Lim Ah Lek, beliau begitu hairan dengan tindakan bekas bos beliau yang tidak sudah-sudah mencampuri urusan orang lain. Beliau hairan, kenapa Tun M masih berminat mencampuri urusan negara sedangkan zamannya sudah lama berlalu.

    Mengambil contoh bekas Presiden Amerika Syarikat seperti George H. W. Bush, Bill Clinton, Richard Nixon dan ramai lagi yang masih hidup, mereka jelas terlalu profesional dengan langsung tidak mencampuri urusan pentadbiran Amerika hari ini yang dipimpin oleh Barrack Obama.

    Mereka juga langsung tidak menulis blog atau apa sahaja demi mahu memastikan Presiden Amerika sekarang ditumbangkan. Begitu juga negara-negara maju yang lain dimana Presiden atau Perdana Menterinya lebih senang untuk menikmati hari pencen mereka berbanding masuk campur dan sibuk mengumpulkan pengikut untuk menjatuhkan kepimpinan hari ini.

    Mungkin Tun M boleh melihat bagaimana kehidupan seorang lagi Perdana Menteri yang pernah menjadi "mangsa" kepada kerakusan politik beliau, Tun Abdullah Ahmad Badawi. Beliau kini dilihat begitu tenang menikmati hari-hari selepas beliau meletakkan jawatan selaku Perdana Menteri.

    Malah beliau sendiri pernah berkata, beliau sudah terlalu tua untuk mencampuri urusan politik negara. Adakah Tun M merasakan dirinya semakin muda dan masih lagi menuntut kerusi Perdana Menteri? Paling utama, adakah beliau mahu menikmati "hari kematiannya" diatas kerusi Perdana Menteri yang tidak ada sesiapa lagi yang layak untuk mendudukinya?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Nafsu Politik Mahathir Tidak Akan Padam Selagi Masih Bernyawa Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top