My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 28 February 2016

    Mahathir Menghancurkan Karier Ramai Orang



    Apa yang berlaku terhadap Tan Sri Muhyiddin Yasin baru-baru ini, adalah salah satu daripada kehancuran karier orang yang pernah rapat dengan Tun Dr Mahathir Mohamed. Sejak dari penyertaannya didalam UMNO, beliau tidak lekang daripada menimbulkan kontroversi yang ada diantaranya cukup menjelikkan. 

    Beliau adalah individu pertama yang dipecat daripada UMNO berikutan tindakan biadabnya yang menyelar cara Tunku Abdul Rahman dalam menangani insiden 13 Mei 1969. Malah jika tidak kerana bantuan Tun Abdul Razak Hussien, beliau sehingga kini pastinya akan kekal sebagai suara pembangkang didalam Malaysia.

    Seolah-olah ingin membalas dendam apa yang berlaku kepada beliau pada tahun 1970, langkah pertama yang beliau lakukan adalah menjatuhkan Perdana Menteri ketiga, Tun Hussien Onn. Atas propaganda beliau lah akhirnya berjaya mempengaruhi Majlis Tertinggi UMNO pada ketika itu untuk menasihatkan Tun Hussien meletakkan jawatan dan sekaligus menjadikan dirinya sebagai Perdana Menteri ke empat.

    Masih tidak berhenti setakat itu, nafsu amarah beliau terhadap Almarhum Tunku dilampias pula sepanjang 7 tahun pentadbirannya. Sepanjang tujuh tahun berkenaan, beliau berperang hebat dengan Tunku Abdul Rahman sehinggalah Almmarhum Tunku mengeluarkan kenyataan untuk menentang beliau didalam UMNO – Istilah yang dimain dan dimanipulasikan pembangkang selama ini.

    Dalam masa yang sama, beliau juga adalah individu yang menyebabkan nama seorang anak kelahiran Johor, Tun Musa Hitam dikenang sebagai petualang sepanjang pentadbiran beliau. Nama Tun Musa Hitam begitu teruk dicemari Tun M hanya semata-mata mahu melihat Tun Musa meletakkan jawatan selaku Timbalan Perdana Menteri bagi memberi peluang kepada Tun Ghaffar Baba.

    Insiden yang sama sekali lagi berulang apabila beliau mahu menggantikan Tun Ghaffar Baba dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau menjaja cerita tentang keburukan dan kelembapan Tun Ghaffar Baba yang dikatakan beliau, langsung tidak membantu beliau selaku Presiden UMNO dan gagal bekerjasama dengan beliau.

    Siapa dapat melupakan persengketaan beliau dengan Tan Sri Razaliegh Hamzah sehingga membawa kepada pengharaman UMNO pada tahun 1988. Bermula dari situlah perseteruan ini berpanjangan sehingga tahun 1993 yang memperlihatkan Ku Li menubuhkan sebuah parti baru, iaitu Semangat 46. 

    Sepanjang perseteruan ini, Tun M begitu giat menjaja keburukan Ku Li melalui surat layang dan membeli undi perwakilan yang akan mengadakan pengundian bagi memilih Presiden UMNO pada ketika itu. Pada ketika inilah, hasil daripada campur tangan Datuk Seri Mohd Najib, beliau masih mampu untuk terus berkuasa sehingga tahun 2003.

    Bagaimana pula dengan penyingkiran Anwar? Kira-kira seminggu sebelum Anwar dipecat, beliau dilaporkan tidak akan memecat Datuk Seri Anwar selagi beliau belum disabitkan sebarang kesalahan. Nada yang sama turut diulang beliau sewaktu ditanya pemberita tentang kemungkinan memecat Anwar dari parti.

    Namun bila tiba masanya, tanpa perlu mendapat persetujuan MT dan Badan Disiplin UMNO, beliau memecat Anwar dari UMNO dan beliau langsung tidak menjaga aib Anwar. Malah, sepanjang pentadbirannya, lebih 40 orang ahli politik telah menemui titik nokhtah karier mereka menerusi I. S.A, sehinggakan beliau dilihat begitu sempurna oleh para pentaksubnya hari ini.

    Jadi jelas disini, penggantungan Tan Sri Muhyiddin bukan kali pertama berlaku. Ketua beliau sendiri, Tun M sanggup mengorbankan sesiapa sahaja termasuk anaknya sendiri demi mahu mendapatkan keputusan yang memihak kepadanya.

    Adakah ini maksud demokrasi yang diamalkan Tun M sepanjang hayat beliau? Jawapannya cukup mudah. Ini bukan demokrasi. Ianya hanyalah retorik politik. Paling mengecewakan, Tun M sangat jelas menjadi petualang yang mahu melihat UMNO yang beliau asaskan semula pada tahun 1980, berkubur begitu sahaj atas kemahuan beliau sendiri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Mahathir Menghancurkan Karier Ramai Orang Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top