My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 29 February 2016

    Adenan Mohon Kerajaan Pusat Bantu Selesai Masalah Perparitan




    Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem memohon jasa baik kerajaan persekutuan membantu kerajaan negeri ini menyelesaikan masalah perparitan. Menurutnya, saliran tidak mencukupi antara penyebab banjir di Kuching yang berkedudukan rendah. 

    Beliau berkata banjir di Kuching tahun ini adalah lebih serius berbanding tahun-tahun lalu. “Seperti Sibu yang terletak di kawasan tanah rendah adalah sukar mencari tanah berbukit.

    “Apabila banjir datang, Sibu akan terjejas teruk.

    “Pelbagai usaha dilakukan kerajaan negeri dan membuahkan hasil tetapi banjir tetap berlaku.

    “Oleh itu, kita perlu meminta bantuan kerajaan persekutuan menyelesaikan masalah perparitan di Sarawak,” katanya pada Majlis Rumah Terbuka Malaysia Tahun Baharu Cina 2016 di Dataran Bandar Sibu Fasa I di sini, malam kelmarin.

    Majlis tersebut dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Hadir sama isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Adenan, Datin Patinggi Datuk Jamilah Anu, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang serta isteri Dato Sri Empiang Jabu, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, Menteri Kewangan Kedua Dato Sri Wong Soon Koh dan isteri, Datin Sri Pauline Leong, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar serta menteri-menteri persekutuan dan kabinet negeri.

    Adenan memberitahu, Sarawak adalah sebuah negeri yang luas di mana bahagian selatannya mengalami masalah banjir manakala bahagian utaranya mengalami masalah kemarau. “Kami berada dalam kesusahan sekarang. Hujan berterusan di Kuching manakala di Miri dan Hulu Baram mengalami kemarau,” ujarnya.

    Beliau berkata kehadiran Najib ke Sarawak pada malam ini (kelmarin) adalah sangat tepat bagi menyaksikan sendiri masalah banjir di bahagian Kuching. Sementara itu, Adenan menggesa semua pihak memberi masa kepada Najib menunaikan janjinya kepada Sarawak.

    Beliau berkata Najib memiliki jiwa yang besar dan sememangnya komited membawa pembangunan untuk negeri dan rakyat Sarawak. “Beliaulah yang selalu bersama-sama kita. Dengan adanya Najib yang simpati dengan kita dapatlah kita mencapai cita-cita kelak,” jelasnya.

    Katanya antara projek penting dilaksanakan Najib di negeri ini ialah pembinaan Lebuh Raya Pan Borneo sepanjang lebih 1,000 kilometer dari Lawas hingga Sematan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Adenan Mohon Kerajaan Pusat Bantu Selesai Masalah Perparitan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top