My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 26 August 2016

    Adakah Mahathir Berani Ingkar Titah Paduka Sultan Johor?



    Isu membabitkan teguran keras Paduka Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar berhubung kritikkannya terhada Bangsa Johor dan tingkah laku Tun Dr Mahathir terhadap Almarhum Sultan Iskandar sehingga menyebabkan melemahnya kuasa Raja-Raja dan Sultan-Sultan Melayu, terus hangat diperkatakan oleh ramai pihak.

    Dalam teguran keras Paduka Tuanku, baginda ada menyebut tentang Tun M adalah individu yang menyebabkan perpecahan di kalangan orang melayu dan rakyat Malaysia sehingga Paduka Sultan memerintahkan Tun M untuk menutup mulut dan janga mencampuri urusan kerajaan kerana zaman beliau sudah berlalu.

    Melihat kepada teguran keras Baginda Sultan ini, timbul satu persoalan, adakah Tun M kekal dengan pendirian untuk meneruskan gerakan bagi menjatuhkan Datuk Seri Mohd Najib dan kerajaan menerusi siri fitnahnya? Andai beliau memilih jalan demikian, ini bermakna Tun M dengan sengaja telah ingkar kepada perintah Sultan dan sekaligus boleh dianggap penderhaka.

    Sebenarnya, kita begitu mengenali sikap dan keras kepala Tun M dalam berpolitik. Beliau pasti tidak akan memilih untuk duduk diam walaupun titah perintah datangnya daripada Duli Yang Maha Mulia, Seri Paduka Baginda, Yang DiPertuan Agong itu sendiri. Pasti akan ada satu lagi tindakan baru yang dilakukan olehnya memandangkan beliau merupakan Pengerusi Pribumi, parti yang dalam proses pendaftaran ini.

    Selaku Pengerusi, beliau tidak akan boleh duduk diam dan pastinya akan terus bersuara bagi menjalankan semua gerakan yang beliau atur untuk menumbangkan kerajaan. Ini bukan kali pertama Tun M mendapat titah sedemikian dan pastinya, tidah Baginda Sultan Johor ini sekali lagi bakal dilanggar.

    Sebelum ini, titah Tunku Abdul Rahman, yang juga keturunan Kesultanan Kedah juga berani ditentang sehingga berani mengutus 8 helai surat terbuka untuk menyuruh Tunku Abdul Rahman meletakkan jawatan. Bagi Tun M, apalah sangat titah Baginda Sultan Johor untuk menyuruhnya diam kerana pastinya, beliau sentiasa menganggap, politik Malaysia adalah berkisar pada dirinya.

    Namun begitu, biarlah Tun M memikirkan apa yang patut beliau lakukan. Samada mahu memilih ingkar dan menderhaka  pada titah Sultan atau memilih untuk meneruskan segala fitnah yang beliau giat sebarkan selama hari ini. pilihan ditangan Tun M dan biarlah beliau sendiri menentukan hala tujunya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Adakah Mahathir Berani Ingkar Titah Paduka Sultan Johor? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top