My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 29 March 2016

    Apabila Mahathir Berlagak Seperti Polis, AG, SPRM Dan Tuhan



    Dipentas Majlis Muafakat Selamatkan Malaysia malam semalam menjadi saksi bahawa Tun Dr Mahathir Mohamed, individu yang pernah mendapat jolokan Negarawan, kini sudah bertukar menjadi seorang anggota Polis, seorang peguam Negara, seorang Ketua SPRM dan lebih hebat lagi, beliau juga sudah berlagak melebihi Tuhan itu sendiri.

    Manakan tidak, dalam ucapan beliau, beliau berkata, polis di negara ini sudah tidak boleh dipercayai. Malah ketelusan polis dalam menguruskan sesuatu perkara juga kini boleh dipersoal. Ini berikutan daripada pihak polis menahan orang-orang beliau sendiri termasuk dengan dirinya berikutan penentangan yang beliau dan kuncu-kuncunya lakukan terhadap pentadbiran negara.

    Dalam hal ini, Tun M sebenarnya telah melakukan kesilapan besar. Apa yang pihak polis lakukan adalah tangkapan keatas mereka yang jelas melanggar peraturan yang sudah sedia ada. Menggambarkan pihak polis hanya bekerja untuk menangkap mereka yang melawan pentadbiran Datuk Seri Mohd Najib atas arahan Perdana Menteri, jelas satu pembohongan besar.

    Sebagai contoh, Khairuddin dan Mathias Chang ditahan kerana mahu mengheret masalah kewangan negara ke negara luar. Tun M sendiri di tahan kerana mengeluarkan pertuduhan tanpa bukti jelas. Andai ketiga-tiga mereka mengemukakan bukti yang mereka ada kepada pihak polis, sudah tentu mereka tidak akan ditahan.

    Jadi untuk menghasut orang ramai untuk membenci dan tidak mempercayai pihak polis merupakan satu tindakan yang jelas tidak wajar dan amat bertentangan dengan undang-undang. Adakah beliau dan kuncu-kuncunya tidak boleh disentuh dan tidak boleh disabitkan dengan undang-undang negara ini?

    Menyentuh mengenai Peguam Negara dan SPRM, beliau secara tebuka mendakwa, semua 134 orang Ahli Parlimen Barisan Nasional menerima sogokan yang banyak daripada Datuk Seri Mohd Najib untuk menggagalkan usul undi tidak percaya. Malah, beliau turut mendakwa, Peguam Negara sendiri telah menerima sogokan yang banyak untuk menutupi sebarang siasatan keatas Datuk Seri Mohd Najib.

    Ini satu lagi kesalahan jenayah apabila menuduh tanpa sebarang bukti jelas. Usul berkenaan gagal kerana semua Ahli Parlimen Barisan Nasional, termasuk Tan Sri Tengku Razaliegh, Tan Sri Muhyiddin dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sendiri mengangkat tangan sebagai tanda menolak usul berkenaan.

    Adakah mereka juga dituduh oleh Tun M menerima sogokan atau dalam istilah Tun M menerima "dedak"? Jika demikian, kenapa Tun M sendiri tidak membawa bukti yang beliau ada ke pihak SPRM bagi menyabitkan kesalahan keatas Perdana Menteri dan kesemua 133 orang Ahli Parlimen Barisan Nasional? Kenapa memilih tempat terbuka sedemikian untuk menyebarkan cerita palsu?

    Paguam Negara hanya menjalankan tugas beliau, bukan tertakluk dibawah perintah Datuk Seri Mohd Najib. Beliau lupa barangkali bagaimana seorang peguam Negara dilantik sendiri oleh Yang Di Pertuan Agong. Tan Sri Abdul Ghani Patail memang benar mengalami keuzuran. Hal ini sudah dibuktikan menerusi laporan perubatan yang disahkan sendiri oleh beliau. Adakah ini juga satu bentuk penipuan oleh Tun M?

    Tan Sri Apandi Ali, yang dilantik sebagai Peguam Negara selepas Tan Sri Abdul Ghani Patail, hanya membaca laporan siasatan yang sudah disediakan oleh pihak SPRM, Peguam Negara dan pihak Polis. Andai laporan ini tidak diperakui oleh Tun M, adakan beliau hanya memperakui laporan yang kesemuanya harus memihak kepada pertuduhan yang beliau lemparkan? Kenapa tidak mengemukakan bukti yang beliau ada semasa siasatan berkenaan masih berlangsung?

    Paling mendukacitakan, bagaimana Tun M akhirnya memilih untuk menjadi Tuhan dalam menghakimi halal haram ibadah seseorang. Ibadah haji kira-kira hampir 10,000 orang yang sudah ditaja oleh 1MDB dipertikaikan sah atau sebaliknya. Siapa beliau untuk mempertikaikan halal haram, sah atau tidak ibadah haji jemaah ini?

    Adakah dengan berlandaskan hujah kononnya 1MDB memperolehi wang haram yang beritanya diperolehi daripada Sarawak Report, The Wall Street Journal dan portal-portal tempatan seperti Malaysia Kini dan The Malaysian Insider, sudah mencukupi untuk Tun M berlagak seperti Tuhan mempertikaikan ibadah yang dilakukan oleh Jemaah haji Malaysia?

    Malah, ibadah Umrah yang dilakukan oleh ramai pihak di Putrajaya juga turut dipertikaikan, seolah-olah semua hasil wang berkenaan adalah haram. Andai demikian, rumah, bil elekterik, bil air, bil telefon, skuad peronda, perubatan dan lain-lain lagi juga adalah haram untuk Tun M kerana wang berkenaan adalah dari kerajaan, bukan dari poket beliau sendiri.

    Tidak diketahui, sehingga bila Tun M mahu bertindak menjadi PDRM, SPRM, Peguam Negara, Perdana Menteri dan Tuhan. Apakah beliau puas menjadi kesemuanya hanya semata-mata mahu mengikut telunjuk mereka yang jelas memusuhi umat Islam di negara ini? Adakah Tun M puas dengan mengada-adakan cerita seperti ini, ucapan beliau akan disambut dengan sorak sorai penyokongnya? Paling utama, dimana kewarasan Tun M hari ini?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Apabila Mahathir Berlagak Seperti Polis, AG, SPRM Dan Tuhan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top