My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 30 March 2016

    Siapa Yang Lebih Degil, Mahathir Atau Najib





    Tun Dr Mahathir Mohamed dan kesemua kuncu-kuncu beliau termasuk pembangkang, sedang sedaya upaya untuk mendesak Datuk Seri Mohd Najib meletakkan jawatan. Dengan hujah yang sentiasa diulang semula agar menampakkan perjuangan mereka itu masih relevan, sehingga artikel ini diterbitkan, Datuk Seri Mohd Najib masih Perdana Menteri Malaysia. 

    Adakah Datuk Seri Mohd Najib seorang yang degil dan enggan tunduk kepada desakan berkenaan? Mungkin ada benar dakwaan beliau degil dan enggan meletakkan jawatan kerana beliau tahu, semua dakwaan dan desakan keatas beliau hanyalah bersikap poltik dan langsung tidak bertanggungjawab.

    Menyebut tentang kedegilan Datuk Seri Mohd Najib, sebenarnya, Tun M sendiri jauh lebih degil dan enggan meletakkan jawatan walaupun sepanjang pentadbirannya, sekurang-kurangnya tiga kali beliau dipaksa berundur oleh rakyat.

    Kali pertama, beliau terpaksa berhadapan dengan desakan yang cukup kuat untuk beliau meletakkan jawatan pada tahun 1988. Ketika itu, beliau berhadapan dengan desakan dari Ahli UMNO sendiri meletakkan jawatan. Semua ini berpunca daripada langkah Tun M yang menjatuhkan karier Timbalan beliau sendiri, Tun Musa Hitam untuk digantikan dengan Allahyarham Tun Ghaffar Baba.

    Kali kedua pula, beliau terpaksa berhadapan dengan kebangkitan ahli UMNO pada tahun 1993. Semuanya berpunca daripada penentangan yang ditunjukkan oleh Tan Sri Tengku Razaliegh pada pemilihan Agung UMNO pada tahun berkenaan. Andai tidak ada campur tangan daripada Datuk Seri Mohd Najib pada ketika itu, Tun M mungkin sudah menjadi sejarah.

    Kali ketiga adalah semasa gelombang Reformasi yang menyebabkan rakyat bangkit menentang beliau. Ketiga-tiga contoh diatas adalah bukti nyata bagaimana Tun M begitu liat untuk berundur walaupun beliau mendapat desakan daripada rakyat sebanyak lebih daripada tiga kali.

    Sekarang, tanya kepada diri sendiri, siapakah yang jauh lebih degil. Adakah Tun M atau Datuk Seri Mohd Najib? Adakah Tun M dan para pengikutnya sedar bahawa Tun M sendiri menghadapi perkara yang sama, malah jauh lebih teruk daripada apa yang dialami oleh Perdana Menteri sekarang?

    Jika mahu mengaitkan sebarang isu dengan kepimpinan hari ini, Tun M sepanjang 22 tahun pemerintahannya, jauh lebih banyak skandal melesapkan wang negara sehingga mencecah RM 100 bilion ringgit. Kesemua wang berkenaan lebur akibat pelaburan terlebih bijak beliau menerusi BBMB, Perwaja Steel, Tukaran Matawang, MAS dan lain-lain lagi.

    Adakah Tun M masih mahu mendakwa dirinya jauh lebih telus? Adakah dipenghujung usia ini, beliau berusaha "mencari keredhaan" diatas semua yang beliau lakukan sepanjang mempunyai kuasa selama 22 tahun?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    2 comments:

    1. Fakta tak tepat. Tengku Razaleigh lawan Mahathir pemilihan UMNO 1987

      ReplyDelete
    2. Fakta tak tepat. Tengku Razaleigh lawan Mahathir pemilihan UMNO 1987

      ReplyDelete

    Item Reviewed: Siapa Yang Lebih Degil, Mahathir Atau Najib Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top