My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 31 March 2016

    Apabila Ibu Bapa Lebih Berminat Jual Anak Dari Membahagiakan



    Insiden pergaduhan di Masjid Khadijah, Kampung Pantai Dalam, minggu lalu, cukup memalukan umat Islam dan kaum Melayu di negara ini. Manakan tidak, pergaduhan berkenaan dikatakan berpunca akibat kegagalan pihak pengantin lelaki menyediakan wang hantaran sebanyak RM 15,000 seperti yang diminta.

    Akibat daripada itu, terjadilah pergaduhan di dalam masjid sehingga merebak ke perkarangan masjid, hanya semata-mata disebabkan DUIT! Inilah perkara yang cukup disesalkan dan cukup malu untuk diperkatakan.

    Kejadian berkenaan sekali lagi membuka mata ramai pihak, bagaimana wang hantaran kini seolah-olah menjadi trend dikalangan orang Melayu dan Islam di negara ini. Semakin tinggi hantaran, semakin gahlah majlis yang ingin dianjurkan. Persoalannya disini, adakah tujuan perkahwinan itu kini sudah dikomersialkan?

    Istilah komersial sebenarnya merujuk kepada kecenderongan ibu bapa pengantin wanita hari ini menetapkan kadar wang hantaran yang cukup tinggi. Malah, menurut satu kajian yang dilakukan oleh sebuah akhbar tempatan, kadar wang hantaran untuk pengantin perempuan tertakluk kepada kelulusan dan ketinggian ilmu yang dituntut.

    Ini menampakkan seolah-olah mereka yang mempunyai anak perempuan hari ini hanya perlu membesarkan anak mereka dengan elok dan sempurna sebelum mereka boleh "dijual" pada harga mengikut pasaran semasa. Adakah ini yang mahu didengari oleh kita apabila tiba masanya?

    Bukan menentang isu wang hantaran. Tetapi apa yang berlaku sebenarnya tidak lebih daripada menggalakkan penzinaan daripada perkahwinan. Bayangkan jika terdapat satu pasangan yang saling suka sama suka namun dihalang akibat wang hantaran yang diletakkan cukup tinggi. Jadi apa yang mungkin difikirkan ialah samada kahwin lari atau melakukan perkara yang dilarang dalam agama.


    Disaat kos sara hidup yang kini meningkat, sewajarnya kita harus faham bahawa semua perkara bukan boleh mengikut hanya kepada kehendak kita sendiri. Konsep wang hantaran sebenarnya adalah untuk meringankan beban keluarga pengantin perempuan dalam mengurus belanja kenduri kendara.

    Namun begitu, peredaran zaman telah menyaksikan bagaimana wang hantaran kini diletakkan sesuka hati dan bersandarkan kepada dua perkara. Pertama, status keluarga perempuan dan kedua, status pembelajaran anak. Jadi tidak hairanlah andai ada dakwaan mengatakan, kedua ibu bapa belah perempuan hari ini lebih berminat "menjual baka" mereka kepada orang lain dari memikirkan kebahagiaan anak-anak mereka.

    Dalam Islam, tidak ada nas yang melarang pihak keluarga suami untuk menyediakan hantaran. Hantaran berkenaan samada dalam bentuk material seperti Al Quran mahupun dalam bentuk wang tunai. Apa yang diwajibkan adalah mahar perkahwinan dimana di Malaysia hari ini, mahar berkenaan ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam negeri masing-masing.

    Oleh kerana itulah, wang hantaran diletakkan sesuka hati sahaja. Jika ada yang memberikan alasan, harga barangan kini mahal, adakah pihak lelaki juga tidak mengalami perkara yang sama? Disaat semuanya kini mahal, mengumpul wang untuk menyunting wanita yang diidamkan pastinya memakan masa yang lama. Ada yang sanggup tunggu, alhamdullillah, jika tidak, meranalah diri.

    Mungkin ini harus difikirkan oleh mereka yang bercadang untuk "menjual baka" anda kepada pihak luar. Tidak mustahil anak-anak perempuan anda menjadi anak dara tua kerana lelaki Malaysia kini tidak semampu seperti yang dijangka dalam menyediakan apa yang diminta. Usah terperanjat andai ada anak perempuan kita memberitahu, mereka sudah diijab kabulkan di Thailand atau Indonesia.

    Dan usah terkejut andai kaum lelaki di Malaysia mengalihkan "selera" mereka kepada "baka-baka import" setelah "baka-baka tempatan" terlalu tinggi nilainya untuk dimiliki. Paling utama, berhenti menjadi binatang yang merosakkan kesucian masjid hanya kerana kurang wang hantaran dan sebagainya.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Apabila Ibu Bapa Lebih Berminat Jual Anak Dari Membahagiakan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top