My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 29 March 2016

    Taman Pulau-Pulau Penyu Selamat Dikunjungi Pelancong

    SELAMAT: Nazri berbual mesra dengan pelancong yang berkunjung ke Pulau Selingan.

    Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata keadaan di Taman Pulau-Pulau Penyu terutamanya Selingan adalah selamat untuk dikunjungi pelancong. 

    “Pasukan keselamatan sentiasa membuat kawalan 24 jam di Taman Pulau-Pulau Penyu ini dan kita dapat lihat sendiri anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) yang ditugaskan di Pulau Selingan ini sentiasa komited melaksanakan tanggungjawab mengawal keselamatan di sini,” katanya yang kepada pemberita ketika melakukan lawatan di Pulau Selingan, di sini pagi kelmarin.

    “Kita juga mempunyai hubungai baik dengan penduduk di pulau milik negara Filipina yang berhampiran.

    “Penduduk negara jiran iaitu Pulau Bakungan Besar dan Pulau Laheman amat memberi kerjasama yang baik kepada pasukan keselamatan kita,” katanya.

    Nazri berkata anggota keselamatan juga sentiasa bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan. Beliau yakin keselamatan akan sentiasa terjamin dan berterima kasih kepada pasukan keselamatan terutamanya PGA dan tentera darat yang sentiasa komited dalam menjaga keselamatan di kawasan pulau penyu berkenaan.

    Nazri berkata pelancong tidak perlu bimbang dari aspek keselamatan untuk berkunjung ke Taman Pulau-Pulau Penyu terutamanya Pulau Selingan ini. “Sebagai rakyat Malaysia juga, kita perlu bersyukur dan berterima kasih dengan anggota pasukan keselamatan yang bertugas menjaga keamanan dan kedaulatan negara setiap masa,” katanya.

    Sementara itu, Nazri memberitahu Pulau Selingan merupakan salah satu pulau yang terletak dalam Taman Pulau-Pulau Penyu. “Terdapat tiga jenis penyu yang mendarat di Taman Pulau-Pulau Penyu iaitu penyu hijau, penyu sisik dan penyu lipas.

    “Kita mempunyai pengurusan pemuliharaan di Taman Pulau-Pulau Penyu dalam kawasan tiga segi pulau penyu yang diiktiraf dunia,” katanya. Nazri berkata usaha pemuliharaan penyu akan diteruskan walaupun masih lagi mengehadkan kehadiran 50 orang pelancong ke situ setiap hari bagi memastikan habitat semula jadi di pulau itu terus terpelihara.

    Menurutnya, pelancong juga menyokong usaha itu menerusi perbualannya dengan beberapa pelancong yang datang ke pulau itu, yang mana merupakan satu langkah yang baik. Beliau berkata Taman Pulau-Pulau Penyu merupakan satu produk pelancongan yang terbaik dan apa juga mereka perlukan akan diluluskan oleh pihaknya demi kepentingan pemuliharaan penyu sekaligus peningkatan industri pelancongan.

    Sebelum itu, Nazri bersama rombongan dan pelancong melepaskan 50 ekor anak penyu sebagai penghormatan kepada sambutan 50 tahun Taman-Taman Sabah. Sejak 1979 hingga tahun lepas, lebih 22 juta telur penyu dikutip di Taman Pulau-Pulau Penyu. Daripada jumlah berkenaan, lebih 16 juta anak penyu dilepaskan ke laut.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Taman Pulau-Pulau Penyu Selamat Dikunjungi Pelancong Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top