My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 23 March 2016

    Segmen Filem : Angry Birds Ke Layar Perak


    Berikutan kegilaan ramai terhadap Angry Birds, permainan telefon pintar itu kini diangkat ke layar perak. Menariknya, filem animasi itu mempunyai jalan cerita tersendiri dan semua watak dalam permainan Angry Birds boleh bercakap. 

    Hati penonton pasti tercuit menyaksikan gelagat tiga ekor burung iaitu Red, Chuch dan Bomb yang tidak berpuas hati dengan kehidupan mereka di sebuah pulau. Ini kerana pulau itu dihuni ratusan burung pelbagai spesies yang sentiasa ceria, namun tidak dapat terbang.

    Suatu hari, kejadian tidak diingini berlaku apabila pulau itu dikunjungi sekumpulan babi berwarna hijau. Kini, Red, Chuch dan Bomb perlu berganding untuk membongkar niat sebenar babi itu berada di pulau berkenaan.

    Animasi Angry Birds diarahkan Fergal Reilly dan Clay Kaytis manakala barisan pelakon suara adalah Jason Sudeikis, Josh Gad, Peter Dinklage, Danny McBride dan Bill Hader. Bercerita mengenai wataknya sebagai Red, Sudeikis berkata, burung itu panas baran dan sukar mengawal kemarahannya.

    “Red kecewa dengan kehidupannya dan dianggap seperti kambing hitam di pulau itu. Sikap burung itu membuatkan saya teringat watak Randle McMurphy dalam filem One Flew Over the Cuckoo’s Nest,” katanya.

    Pelakon dan pelawak itu mengakui lakonannya sebagai Red membuatkan dia dapat meluahkan kemarahan yang terpendam. “Banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian yang membuatkan saya menjadi sangat marah dan janggal.

    “Kemarahan boleh timbul apabila bersama keluarga, anak, adik-beradik dan rakan.

    “Filem ini membantu saya mengeluarkan kemarahan ini dan berasa lega selepas lima jam berpura-pura menjadi hero serta dapat menjerit-jerit,” katanya.

    Pernah bermain versi lama permainan Angry Birds, Sudeikis berkata, filem itu bukan bertujuan menggalak penonton menjadi panas baran, tetapi untuk mengawal kemarahan.

    “Mengeluarkan kemarahan yang terpendam sebenarnya bagus, namun jangan terlampau,” katanya.

    Obses bermain Angry Birds Gad pula membawa watak sebagai Chuck, burung berwarna kuning dengan kebolehan bergerak dengan pantas. Menurut Gad, watak dan kelebihan Chuck membuatkan dia bersetuju untuk meminjam suaranya untuk filem Angry Birds.

    “Chuck mempunyai metabolisme lebih baik daripada saya. Salah satu sebab yang membuatkan saya tertarik dengan filem ini adalah warna bulu burung itu.

    “Selain itu, otak Chuck bergerak lebih pantas daripada mulutnya dan dia juga sentiasa tidak dapat mengawal dirinya. Karakter itu membuatkan Chuck burung yang cantik,” katanya.

    Menceritakan mengenai kemarahan, Gad berkata, perkara yang menimbulkan spekulasi mudah membuatkan dia naik angin.

    “Contohnya perkara yang memerlukan saya membuat andaian seperti bintang program realiti TV berpotensi menjadi Perdana Menteri Amerika Syarikat yang seterusnya.

    “Selain itu, saya marah kerana dikejutkan isteri pada hari lahir kerana masih mahu tidur. Isteri meminta saya membantu menjaga anak serta membuat sarapan kerana dia ada aktiviti sukarelawan di sekolah,” katanya.

    Bercerita lanjut mengenai filem itu, Gad berkata, dia obses terhadap permainan video Angry Birds Star Wars. “Ketika di set penggambaran, saya tidak bercakap dengan sesiapa pun walaupun pada waktu rehat kerana mahu bermain Angry Birds.

    “Saya obses bermain watak Darth Bird dan mengakui ia memang permainan menyeronokkan,” katanya.

    Filem Angry Birds bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 12 Mei ini. Ia diarahkan Fergal Reilly dan Clay Kaytis manakala skrip ditulis Jon Vitti.

    Red menjadi duta kempen

    Dalam pada itu, Red diangkat sebagai duta kehormat Hari Kebahagiaan Antarabangsa di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), pada Ahad lalu. Pelantikan itu diumumkan Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon dan bersempena kempen #AngryBirdsHappyPlanet.

    Kempen itu bertujuan membantu pertubuhan itu mempromosikan Hari Kebahagiaan Antarabangsa yang jatuh pada 20 Mac setiap tahun. Selain itu, usaha berkenaan bagi menggalak manusia lebih prihatin terhadap kesan perubahan cuaca. Turut hadir, Sudeikis, Gad, Maya Rudolph dan produser John Cohen serta Catherine Winder.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Segmen Filem : Angry Birds Ke Layar Perak Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top