My Blog List

Translate

  • PANAS

    Saturday 3 June 2017

    R Sivarasa, Jangan Cuba Bermain Api



    Satu ketika dahulu, seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira apa jua kaum, cukup menghormati institusi DiRaja. Apa sahaja titah peritah Duli Tuanku, akan segera dilaksanakan oleh semua kaum tanpa ada sebarang bantahan. Namun, semua ini berubah sebaik sahaja pakatan pembangkang mula meraih lebih banyak kerusi di Parlimen.

    Secara tiba-tiba gelombang kebangkitan hak samarata antara kaum di bangkitkan. Tidak terhenti di situ, Ahli-Ahli Parlimen dan ADUN-ADUN pembangkang juga sudah mula berani mempertikaikan titah Duli-Duli Tuanku dalam banyak perkara.

    Umum sedia maklum bahawa Duli Tuanku merupakan ketua bagi agama Islam di negeri masing-masing. Justeru, sudah menjadi tugas Kebawah Duli Tuanku untuk menjaga kebajikan umat Islam, surau dan masjid di negara ini. Namun, hal ini selalu menjadi pertikaian sehinggakan Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa dilihat cukup berani meningkah titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

    Dalam satu kenyataan, Sivarasa menegaskan bahawa tindakannya mewakili Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali untuk hadir dalam program bersempena Ramadhan di Masjid An Nur Kampung Melayu Subang telah dijadikan modal politik pihak tertentu

    Menurut kenyataan berkenaan, dia menzahirkan kekecewaannya apabila kehadirannya bagi menyampaikan sumbangan atas kapasiti sebagai Ahli Parlimen Subang di masjid itu dinafikan atas alasan perbezaan agama.

    Dia turut menyebut tentang Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan Malaysia di mana hak kesamarataan dan larangan diskriminasi sebagai rakyat negeri Selangor seharusnya dijamin. Namun menurutnya, kenyataan yang dikeluarkan pihak Istana Selangor terhadap dirinya dirasakan terlalu kasar dan menafikan hak kebebasannya untuk bersuara dan menyatakan kebenaran mengenai situasi politik semasa.

    Dalam kenyataan yang sama, Sivarasa mengesahkan akan membuat laporan polis terhadap kenyataan Paduka Sultan Selangor dalam satu majlis di Glenmerie petang semalam kerana melanggar hak seperti termaktub dalam Perkara 8 Perlembagaan.

    Nampaknya, Sivarasa benar-benar cuba bermain dengan api. Adakah Sivarasa terlupa bahawa Undang-Undang Persekutuan terhasil hasil daripada perkenan Duli-Duli Yang Maha Mulia Sultan-Sultan Melayu dan empat orang Gabenor yang dilantik oleh Duli Yang Maha Mulia, Seri Paduka Baginda, Yang DiPertuan Agong?

    Adakah Sivarasa merasakan bahawa kapasitinya sebagai Ahli Parlimen sudah menjadikannya cukup hebat sehingga bertindak biadab dan berani mencabar Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Selangor dalam bidang undang-undang?

    Apa yang dikhuatiri dengan sikap dan keegoan Sivarasa ini adalah, ianya bakal turut membawa kepada permasalahan kaum dan agama apabila seorang Ahli Parlimen yang bernaung di bawah payung pemerintahan Baginda Sultan, sanggup mencabar hak Duli Yang Maha Mulia Sultan yang melarang sebarang aktiviti politik diadakan di dalam perkarangan masjid dan surau.

    Hebat sungguh Sivarasa dan kerajaan negeri Selangor hari ini. Kuasa Menteri Besar jauh mengatasi hak Baginda Sultan dalam menentukan hak dan kebajikan umat Islam di Selangor. Mungkin juga kita akan saksikan buat pertama kalinya, seorang Ahli Parlimen mengheret Sultan ke mahkamah akibat rasa tidak puas hati dengan kenyataan dan hak istana.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: R Sivarasa, Jangan Cuba Bermain Api Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top